Anna Lille og bøtteballetten av døde dyr erobrer by:Larm
Anna Lille leverer en overskuddspreget konsert fylt med snodige temaer.
Så klart burde man bli noe nervøs når P3 har hypet deg opp det siste året og hele bransjen har troa på at du kan bli det neste indie-pop håpet til Norge.
By:Larm beskriver Anna Lille som «en blanding av Elliott Smith, Taylor Swift og Phoebe Bridgers» og hevder at «tekstene er så skjøre at selv den mest hardbarka kan felle en tåre». At Anna Lille imponerer med sitt tekstunivers på by:Larm, er det ingen tvil om. Men om det virkelig får fram tårene? Nå ja, jeg kjenner ikke så mye vanndannelse i øyekroken.
Det Anna Lille har til felles med Elliott Smith, Phoebe Bridgers og av og til Taylor Swift (tenk Folklore, Evermore og The Tortured Poets Department) er et tekstunivers som dykker ned i hverdagens små detaljer. Her får vi anekdoter, følelsesutbrudd, og noen «fucks» slengt inn for litt ekstra kant. Det hele føles som en personlig invitasjon til å oppleve ekte følelser. Og det er her Anna Lille virkelig skinner – tekstene hennes føles som en god samtale over en kaffekopp, der man «yapper» om livets opp- og nedturer.
Så forbanna mange døde dyr det er snakk om?
I låten «Good Riddance» leveres en overveldende vokalkontroll. Anne Lille tar oss med på en reise gjennom en låt fylt med ulike bruddstykker, der vokalen vrenges, strekkes og bøyes i alle mulige retninger. Og joda, det ble litt fnise-stemning da linjen «You’re not a bad guy, you’re just a little boring» ble levert under låta. You tell'em!
Å få lytte gjennom deler av Anna Lilles katalog på by:Larm avslører derimot noen ganske snodige temaer. Fra låta «Susan», «Clean» til avslutningslåta «Stuck Cat»: Så forbanna mange døde dyr det er snakk om? En katt er stuck i vaskemaskinen, katta di døde i «Clean» og så til slutt så dreper noen en hund på nyttår i låta «Susan»?
Ja, ja. Miley Cyrus lagde også i sin tid det ikonisk albumet «Miley Cyrus & Her Dead Petz» basert på hennes døde dyr. Så jeg bare nikker og smiler under hver døde dyr-referanse under Anna Lilles by:Larm opptreden og nyter en overuddspreget konsert, tross at maskaraen er intakt på vei ut av lokalet.