Bokanmeldelse:

I hodet på en 45-åring

Agnes Møller er halvveis inni livet før hun tar et oppgjør med sitt nervøse selv – og med forfatter Kjersti Annesdatter Skomsvolds skildringer, griper det også tak i oss som er i starten av det store og det hele.

Agnes natt og dag er mitt første møte med Kjersti Annesdatter Skomsvold. Den begynner der forrige bok, I dag jeg, i morgen du ender, men er ikke nødvendigvis en oppfølger – hovedpersonen er kun en biperson i den første.

I boken møter vi Agnes Møller, en 45 år gammel jordmor, som våkner en søndag morgen med en mann i senga. Deretter følger vi denne i grunn ganske alminnelige damen gjennom den påfølgende dagen. Og det er nettopp alminnelig, banal, jordnær, kanskje til og med kjedelig som kan beskrive Agnes Møller – på overflaten.

Men denne boken er absolutt ikke kjedelig. Den trekker heller frem det absurde i akkurat det banale. Agnes Møller er en dagdrømmer, og fantaserer som få – eller som alle?

Les også: Hvordan skal vi deale med Y2K(vartlivskrista)

For det er akkurat hverdagsfantaseringen Skomsvold skildrer så godt. Den som de aller færreste av oss tør å innrømme til de aller nærmeste. Den vi skjemmes over, som gjør at vi føler oss helt gærne, tankespinningen som vi alle bærer inni oss. Den éne faktiske samtalen med en person som starter et helt eventyr med den samme personen oppi hodet. Akkurat denne dagdrømmingen trekker Skomsvold ned på jorden for oss, og gjør det hele litt mer ok. For Agnes Møller spinner den minste lille detalj ut i det eventyrlige – eller katastrofale. Avslutter hun en telefonsamtale med «Adjø», har hun aller mest lyst til å ringe opp igjen for å understreke at hun mente «Vi snakkes». Bare sånn for sikkerhets skyld.

Det er klart at slik fantasering, sammen med Skomsvolds finurlige språk, får leseren til å le mye. Ikke høyt, men mye. Den typen latter du ler inni deg, som er hemmelig for alle som sitter rundt deg på bussen mens du leser, men som dermed kanskje er enda bedre enn den åpenbare, høylytte latteren. Nettopp fordi den kun er mellom deg og Agnes Møller.

Les også: Streik i kultursektoren: –⁠ Føler meg veldig makteslaus

Du som leser får bli med Agnes mens hun tar et oppgjør med egen fortid – og lærer seg å ta plass og stole på seg selv. For uten forvarsel trekkes du tilbake til Agnes sine barndomstraumer, enkelt og greit gjennom å følge hodet hennes en hel dag. Agnes Møllers fortid og relasjoner pakkes opp for oss, sakte men sikkert. Slik blir tempoet i romanen skiftende, med uventede overganger og naturlige tankespinn.

For like plutselig som våre egne tanker skifter, skiftes også humøret i boken. Skomsvold lurer deg inn i en lattermild bakgård, for så å overfalle deg med tåregass. Det er nettopp dette som gjør Agnes natt og dag helhetlig og troverdig. Og mer kan vi vel ikke be om?