Gal?: Herbert Nordum viser overbevisende Hamlets frustrasjon over å ikke bli trodd, samtidig som han til tider virker nettopp gal.

Gjør Hamlet brennaktuell

Shakespeare går aldri av moten, men et skuespill fra 1600-tallet er vanskelig å gjøre moderne. Nationaltheatrets oppsetning i høst er både nytenkende og brennaktuell, særlig for unge mennesker.

Hamlet er et av Shakespeares mest kjente skuespill. Du må ikke tilhøre Øvre Blindern for å kjenne frasen «To be or not to be, that is the question.» Gjennomsnittsalderen blant publikum denne fredagskvelden vitner dessverre om at Shakespeare er mest populær blant pensjonistene. Dette betyr likevel ikke at skuespillet fra 1600-tallet ikke kan fenge unge mennesker. Hamlet tar opp temaer som maktspill og politikk, og gjenkjennbare problemer som møtet med klimakrisen.

Kort oppsummert handler Hamlet om prinsen fra Danmark, som vil hevne seg på onkelen sin, for å ha drept faren hans, for å bli konge og gifte seg moren hans. I nyere tid har fortellingen blitt gjenskapt til alt fra Løvenes konge til en moderne filmatisering lagt til New York City. Når stykket er så kjent, er det krevende å gjøre en oppsetning både original og god. Regissør Johannes Holmen Dahl har klart å få til begge deler.

Å kutte ned et langt manus kan være et godt grep, men faren er stor for at viktige tråder går tapt eller at stykket blir overforenklet. På Nationaltheatret spilles Hamlet på ca en time og 40 minutter, uten pause. Resultatet er imponerende: jeg får med meg hele historien, uten at dialogene dras ut og øyelokkene glipper. Et høydepunkt er den første dialogen mellom Hamlet og Ofelia. Flørten er lekende og genuin. Maria Kristine Hildonen er knallgod som Ofelia. Med sitt lette og lekende vesen, er hun en kontrast til de andre hovedrollene.

Også scenografien er svært enkel. I stedet for bakteppet, henger det hundrevis av ark, som skaper rom og bevegelse. Uværet er et viktig moment i Hamlet, og de viftende arkene viser den ulende vinden. Ellers er scenen tom for detaljer og rekvisitter. Sceneskift og spenningstopper skapes i stor grad gjennom lyd, hovedsakelig fra en sinnsykt god trommis. Trommingen er alt fra kanoner til Hamlets bankende hjerte. Slik bidrar trommingen til å styrke Shakespeares psykologiske portrett av den frusterte Hamlet.

At scenografien er enkel, gjør at Shakespeares tekst hele tiden er i fokus. Siden manuset er kuttet ned, bærer hver enkelt replikk et større ansvar for å formidle handling og budskap. Dette blir mulig gjennom skuespillerprestasjoner i særklasse. Herbert Nordum er rett og slett fantastisk i hovedrollen som Hamlet. Et viktig dilemma i Hamlet er om Hamlet har blitt gal eller ikke. Nordum viser overbevisende Hamlets frustrasjon over å ikke bli trodd, samtidig som han til tider virker nettopp gal. Teater er på sitt beste når publikum blir tvunget til å ikke trekke for raske konklusjoner, og la seg både overraske og provosere.

Regissør Dahl har klart å gjøre en tekst fra 1600-tallet aktuell i 2021. Karakterene drives av hevn og maktkåthet, uten å bry seg om hvem som egentlig har skyld i drapene. Jeg tror mange unge mennesker vil kjenne seg igjen i Hamlets umulige tilværelse. Til tross for en krystallklar klimarapport, mangler verdens ledere viljekraft til å ta reelle grep, og de kommende generasjoner blir sittende igjen med de mest alvorlige konsekvensene. Det vi unge kan gjøre, er å prøve å få ned aldersgjennomsnittet på Hamlet i høst. For denne forestillingen er kanskje aller mest treffende for oss under 30.