HEVNPORNO: I «Blottlagt» blir Eili hetset etter at en video av henne som har sex blir spredt på sosiale medier.
HEVNPORNO: I «Blottlagt» blir Eili hetset etter at en video av henne som har sex blir spredt på sosiale medier.FOTO: MATHIAS OLSEN

«Et vakkert stykke under­hold­ning»

«Blottlagt» byr på slampoesi i teaterformat med mektige ord og såre hendelser.

15. november hadde forestillingen «Blottlagt» urpremiere på Teater Neuf. Teaterforestillingen tar for seg en særdeles ubehagelig opplevelse. Eili, spilt av Synnøve Mørkrid, blir utsatt for hevnporno av ekskjæresten André, spilt av Terje Linchausen Christiansen. Eili går første året på videregående skole når videoen av at hun har sex med Benjamin (Sigurd Spørck Thoresen), blir spredt på sosiale medier. Venner hun trodde var venner, svikter henne og snur ryggen til.

Arkitektstudenter hyller Y-blokka i sin nye utstilling: Studenter mot ødeleg­gelse av kultur­arven: Protest i betong

Det utsolgte teaterstykket er skrevet av slampoet Regine Folkman Rossnes og regissert av Julie Kristine Woie. Forestillingen er satt opp i samarbeid med Akershus Teater. Det har også blitt laget en tekstsamling av stykket, som heter «Ung tekst Akershus 2018».

«Eili er blitt synonym med hore», forteller en av karakteren i en av forestillingens flere slampoesi-innslag. Fortellermetoden som blir brukt er utrolig stilig. Tanker, følelser og situasjoner vises frem gjennom vakre dikt. Ordene i versene er fylt med sårbarhet og upåklagelige gode rim. Karakteren Benjamin sier for eksempel: «Gjerningsmannen hedres og offeret fornedres», setningen bærer på en vond sannhet. Det er også bruk av et hvitt lerret der nærbilder og film av Eili popper opp noen ganger. Innslag av dialog gjør også at stykket flyter godt.

Med en knirkefri fremførelse tar manusforfatter Rossnes opp viktige temaer gjennom karakterene. Blant annet hvordan det føles å bli utsatt for en slik ugjerning, hva som skjer i etterkant og hvilke følger det kan ha for de involverte.

Universitas har anmeldt Linn Stalsbergs nyeste bok om nyliberalisme «Det er nok nå»: Nyliberale skylapper

Stykket varer kun i en time, noe som kanskje er i det korteste laget. Derimot var hvert minutt underholdende og veldig engasjerende. Stykket kan forsåvidt minne en del om NRK-serien «Nudes», men det er et selvstendig arbeid som bærer seg på en unik måte. Selv om teaterforestillingen tar opp noen av de samme problemstillingene som «Nudes», er dette et såpass viktig tema at det ikke gjør noe.