Provoserende: Gilbert & George stiller ut verk fra hele sin karriere med sentrale temaer som sex og religion
Provoserende: Gilbert & George stiller ut verk fra hele sin karriere med sentrale temaer som sex og religion

«Selv­sen­trert, arrogant og et helvetes show»

«We never intended our art to be funny. What is funny?»

Slik lyder Gilberts svar på et velment spørsmål om verkenes humor, stilt av en gjest under åpningen. Gilbert & George har et kunstnerskap å være stolte av. Det er de: Både kunstnerne og kunsten utstråler en arroganse som – ofte – kler dem.

Torsdag 12. september åpnet kunstnerduoen Gilbert & George «The Great Exhibition» på Astrup Fearnley. De stiller ut verker fra hele sin karriere, fra begynnelsen i Londons East End på 60-tallet, hvor de fremdeles har hjem og atelier. Bydelen, som historisk sett huset Londons fattigste, eller på andre måter misfits, har et delvis skittent rykte, og danner tematisk og motivmessig utgangspunkt for verkene. Kunstnerskapet kretser rundt en rekke temaer: religion, sex, vold, penger, makt og ekstremisme, for å nevne noen.

«Barn» er et sjeldent mesterverk av en film, mener Universitas' anmelder: Nær og treffende om det alminnelige

Det er overveldende å tre inn i Gilbert & Georges kunstverden. Hvor enn du vender blikket, er de to kunstnernes nakne kropper eller sprikende rumpeballer innen øyesyn. Kunstnerne er å se i så godt som alt de har produsert, iført deres merkevare-tweed, eller in natura. Verkene har navn som «Spunk Money» og «The Naked Shit Pictures», og bildene er nøyaktig like blottstillende som titlene tilsier. Ordet «fuck» pryder utstillingens få hvite vegger, i konstellasjoner som «Intellectual Fucking» og «Fucking Gentrification».

Om det er provoserende? Ikke nevneverdig. Om du mot formodning ennå ikke har blitt nummen i møte med religionskritikk, kroppssekreter og banneord, blir du det nå. Og provokasjon er heldigvis ikke bærebjelken: Utstillingen er et eksplosivt sammendrag av et banebrytende kunstnerskap. Det er kanskje ekstravagant å kalle dette postmodernitetens kunstneriske klimaks, men til det svarer jeg som Gilbert & George: «Go fuck».

Debutalbumet til Pen Gutt skuffer: Er det for kleint å prøve?

Ekstravaganse er en kledelig drakt på Gilbert & George, men også de kan trå feil. Og det gjør de: Et så kraftfullt kunstnerskap trenger ingen bruksanvisning. Likevel kan du lese «What Our Art Means» ved inngangen, etterfulgt av et langt parti svulstige og delvis banale formuleringer, som: «The true function of Art is to bring about a new understanding». Det er selvhøytidelig og arrogant å legge føringer, attpåtil så intetsigende, for egen kunsts persepsjon.

Dra dit, se den! Men ikke på kunstnernes premisser; skipp gjerne introkurset. Ordet «overlegen» har aldri passet bedre: Gilbert & George er både selvhøytidelige og enestående. Utstillingens navn, «The Great Exhibition», klinger latterlig samstemt med kunsten de stiller ut: maksimalistisk, arrogant – og fuckings eksepsjonelt.