Overveldende: Høstutstillingen 2019 byr på mange inntrykk
Overveldende: Høstutstillingen 2019 byr på mange inntrykkPRESSEFOTO: VEGARD KLEVEN / NBK

Ubehaget i (høy)kulturen

Høstutstillingen er en spennende, men noe utmattende utstilling å gå på. Hvis du liker eksistensiell angst, og kulturell kapital er dette utstillingen for deg.

Høstutstillingen består i år av 91 ulike arbeider fra 74 ulike kunstnere. Om du tenker at dette høres mye ut har du helt rett. Å gå på høstutstillingen er en utfordrende og hektisk prøvelse. Selv med en relativt tykk utstillingskatalog er det lett å gå seg vill i jungelen av kunstverker.

Variasjonen i verkene er stor. Du finner både skulptur, maleri, grafikk, tekstil, videokunst og performance på årets utstilling. Det første som møter deg er Lars Kjemphols «Woodland Skateboards», en skulptur laget av tre som gir sterke assosiasjoner til skog. På ulike utstikkerne henger det skateboard i alle mulige varianter og fasonger. Kjemphol har samarbeidet med rundt 170 bidragsytere, og verket setter tonen for resten av utstillingen – fragmentert, men helhetlig.

Det nye stjerneskuddet fra Stavanger imponerer på ny EP: Sukkersøtt av Isah

Til tross for et overveldende inntrykk bærer kurateringen preg av overordnede temaer og ideer. Vi ser individets søken etter identitet, tilhørighet og tradisjon i et ellers individualisert landskap. Et samfunn i rask endring, der de trygge strukturene truer med å gå i oppløsning og spinne ut av kontroll hvert eneste øyeblikk. Mange av verkene omhandler ubehaget knyttet til klimautfordringer, søken etter identitet, fravær av mening, flyktningskrise, og politisk ustabilitet.

Uroen utspiller seg på ulike måter. I Skodvins fotografier av kunstige dyr i ulike settinger, virker det som om han leker med spennet mellom menneskets plass i naturen og kulturen. Som i serien «240 Landskap», har han også her et humoristisk og skarpt blikk. Hilde H. Honerud har fotografert en flyktningleir på Lesvos, men utelatt alle menneskene. Det eneste vi ser er eiendelene deres, omgivelsene, og sporene de etterlater seg.

Universitas' anmelder fikk prøvd seg i fekteringen sammen med OSI Fekting: Slaget om pupp og verdighet

Et av de mer eksplisitt politiske verkene er «Republica». Publikum inviteres til å sitte på stoler formet som antikke greske søyler. I videoen som vises på skjermen leser en monoton stemme opp utdrag av «Staten» av Platon og «Symbiotic Planet: A new look at evolution» av biologen Lynne Davis. Den utforsker orden, sammenheng, og kaos i demokratiet. Resultatet er et kontemplerende videoessay, som lar deg gå derfra med en blanding av frykt og håp.

Høstutstillingen gir et lite tverrsnitt av samtidskunsten i Norge. Det er vanskelig å få med seg alt, men det kan være fint å notere seg navnene på de verkene man liker og heller gå litt raskere forbi det som ikke føles like interessant.