OVERGÅR FORVENTNINGENE: Det er en fryd å være publikummer når Karpe avslutter Øyafestivalen lørdag kveld.

Øyafestivalen 2019:

Helt magisk

I én og en halv time spilte Karpe i styrtregnet. De kunne holdt på hele natten.

I en tidligere versjon av denne anmeldelsen ble kvinnen som ble brakt opp på scenen identifisert som Chirag Patels mor, noe hun ikke er. Klokken 17.59 12. august ble feilen rettet opp.

Hvor skal man begynne? Karpe trenger absolutt ingen introduksjon, og når de avslutter Øyafestivalen 2019 er det til skyhøye forventninger – som blir innfridd tusen ganger og mer til.

Det er ikke mange artister i Norge som kan holde på i én og en halv time i øsende regn, og fortsatt få etterlyst «bare én sang til» når klokken tikker mot elleve. Men Karpe gjør det – selvfølgelig. Allerede fra første låt viser det seg at Chirag og Magdi simpelthen kunne stått på scenen og latt publikum synge sangene. Så populære har de blitt, at når Chirag setter igang «Spis din syvende sans», så står han bare der mens publikum tar nesten hele første vers.

Det hadde vært lett for Karpe å flyte på den enorme suksessen de har hatt, og sett på konsertopptredener som noe de «måtte» gjennom. Men er det noen som leverer hver eneste gang, som alltid er i sitt ess, og som virkelig ser ut som de elsker å være på scenen, så er det disse gutta. «De sa til oss at det dummeste vi kunne gjøre var å gi ut en track på en halvtime. Dere kan faen meg alle tekstene. Tusen takk», kommer det fra Chirag når de har vært gjennom vel halvparten av sangene fra EPen SAS PLUSS/SAS PUSSY. Av kveldens gjesteopptredener kan både Arif, Isah, Emilie Nicolas og Unge Ferrari nevnes. Likevel blekner de alle mot den tilfeldige utvalgte som fikk være med å synge «Spis din syvende sans» fra toppen av flytrappen.

Superlativene kommer til kort når det gjelder å beskrive Oslo-duoens første Øya-opptreden på syv år. Forrige gang de spilte (i 2012) var hele Norge, ifølge Magdi, bare kjærlighet. Det blir derfor ekstra sterkt når han introduserer «Lett å være rebell i kjellerleiligheten din», sett i lys av angrepet på en moské i Bærum tidligere på dagen. Sangen Magdi skrev for snart seks år siden er fortsatt høyst relevant, og er et eksempel på at Karpe har blitt til mer enn bare en innflytelsesrik rapduo i Norge: De har blitt en viktig del av samfunnsdebatten, og en viktig stemme for minoriteter i Norge.

Når det nærmer seg slutten på konserten er samtlige på scenen Amfiet i Tøyenparken klissvåte, og absolutt ingen bryr seg. «Tusen takk for at dere står her i regnet med oss», sier Chirag fra scenen. Men er det noen som skal takke, så er det publikum. På vegne av oss alle kan jeg si at vi kunne stått her og sunget sangene deres hele natten.