Fremtiden: «Designer Babies» undertegnet prosjektleder Juliane Jensen, har fått hedersplassen og er bokstavelig talt iøynefallende.
Fremtiden: «Designer Babies» undertegnet prosjektleder Juliane Jensen, har fått hedersplassen og er bokstavelig talt iøynefallende.

–⁠ Frem­tids­kul­tu­relt på Kultur­huset

«Future tense» er et vel gjennomført prosjekt med spennende og tankevekkende kunstverk plassert på et sosialt sted, hvor synsingen om fremtiden kan fortsette å summe utover natten.

Torsdag kveld åpnet avgangselever ved fotofagskolen Bilder Nordic School of Photography sin utstilling om fremtiden. Bilder og videoverk er ikke å finne på hvite, sterile gallerivegger, men i de slitte, koselige lokalene til Kulturhuset. Verkene til de 22 fotokunstnerne er spredt i alle kriker og kroker i den populære treetasjes baren, til glede for alle besøkende.

Fikk du med deg denne? Ut og stjæle formspråk

Foto- og videoutstillingen «Future tense» blir stående på Kulturhuset frem til 17. mars, og skal konfrontere mulige evolusjoner av samfunnet vårt med både utopiske og dystopiske potensialer. Studentene byr på alt fra designerbabyer og polyamorøsitet, til liv på mars og dommedagsforberedelser. Det er stor variasjon mellom verkene, som mer eller mindre er tilknyttet hovedtemaet. Dette gjør prosjektet interessant. Selv om ikke alle verkene er like effektfulle i seg selv, er det lite å utsette på helheten. Fremtiden blir godt integrert blant fremtidsrettet bargjester.

Utopi og dystopi: Mon tro om det blir liv på mars i fremtiden.
Utopi og dystopi: Mon tro om det blir liv på mars i fremtiden.

Future tense kan på godt norsk oversettes til «futurum», verbformen som uttrykker en fremtidig handling. Det er en «catchy» og velfungerende tittel som kan tolkes på flere måter. Future tense kan eksempelvis også bety at fremtiden er anspent, eller vekker bekymring, noe flere av verkene peker mot. «Smile, You’re on camera» (Carina Borge) viser et hverdagsliv med konstant overvåkning. Det føles ubehagelig når man vet at dette ikke er urealistisk. «Brain Fog» (Susanne Pettersen) er den eneste bildeserien hvor fotografiene er hengt opp separat i ulike deler av bygget. Bildene illustrerer ensomme personer med astronautmaske på, som skal vise angst og isolasjon som en reaksjon på det moderne samfunnet. Det er et kuratorisk smart grep å henge bildene opp separert fra hverandre og andres verk.

Les også: Hjemme­seier for Heimebane

Mye later til å være nøye gjennomtenkt, og det gir god avkastning. Selv om flere av verkene berører de samme spørsmålene, er alle særegne med forskjellige vinklinger. Variasjon i valg av stillbilder og video, antall bilder, bildestørrelse, bildetype, fargevalg, lyssetting, og tekst, gjør det spennende å vandre rundt og følge «skattekartet» i brosjyren. Man undres også om deres valg av engelsk formidlingstekst på både bildetekster og brosjyre også et hint om fremtidens språkbruk?

To år på fagskolen blir reflektert gjennom både kreativitet og godt håndverk. Fotoutstillingen kan ta deg med på en fascinerende fremtidsreise. Så ta deg en tur på Kulturhuset og fundér på futurum mens du sipper i deg en pils.