Munnrapp: I Julie Lindviks _Ofelias Begjær_, har den før så stillferdige Ofelia endelig fått en stemme - og hun har mye å si.
Munnrapp: I Julie Lindviks Ofelias Begjær, har den før så stillferdige Ofelia endelig fått en stemme - og hun har mye å si.Foto: Oda Aunan

–⁠ Hold kjeft, Hamlet

–⁠ Det holder ikke å prate, man må gjøre noe også, erklærer Ofelia beinhardt til Hamlet. I en stue på Frogner får en av tragediens store martyrer endelig fortelle sin historie.

De fleste av oss kjenner til den elisabethianske tragedien: fortellingen om prins Hamlet av Danmark, og det reelle og psykologiske kaoset som følger hans ønsker om hevn over sin onkel. Hamlet er Shakespeares desidert mest taletrengte rollefigur, mens Ofelia - kvinnen han tidvis elsker, tidvis forakter - er kun viet et fåtall replikker i det originale stykket. I Ofelias Begjær har regissør Julie Ibenfeldt Lindvik tatt utgangspunkt i den svenske dramatikeren Felicia Ohlys modernistiske variant. Med en god dose mot og dugnadsånd har Lindvik konstruert en oppsetning som holder et nivå Shakespeare verdig - spilt i hennes egen stue på Frogner.

Nytolkning: Julie Lindvik har tolket Hamlet - eller snarere sagt Ofelia - på en forfriskende og vellykket måte, mener vår anmelder.
Nytolkning: Julie Lindvik har tolket Hamlet - eller snarere sagt Ofelia - på en forfriskende og vellykket måte, mener vår anmelder.Foto: Oda Aunan

I et trangt rom dekket i plast, klemt inn på plaststoler og benker, presenteres vi for Ofelia, Hamlet og Yolette, spilt av Hanne Gjerstad Henrichsen, Ragnhild Meling Enoksen og Joachim Joachimsen. Yolette, Ofelias kammerpike, sparringspartner og elsker, er et resultat av Ohlys mange grep som går vekk fra originalstykket. De erotiske spenningene mellom Hamlet og Ofelia blir ytterligere komplisert av en tredjepart, samtidig som det er et vellykket grep for å gi kvinnene et visst eierskap over egen seksualitet. Ofelias Begjærleker med Shakespeares stykke, men står stødig på egne bein og våger å ta seg store friheter, som langt på vei bryter med tradisjonelle tolkninger.

Det er ingen helter i Lindviks Hamlet-tolkning. I stedet presenteres vi for tre skjebner - alle drevet til fordervelse av eget og andres begjær. Stykket fratar på mange måter Ofelias tidligere martyrrolle, men gir henne til gjengjeld autonomi og en egen historie.

Slik gikk det da Oslomet satte opp sin aller første revy: Oslomet-revyen: –⁠ Navigerer trygt i havn

Oppsetningen varer bare én time, noe som passer det intense og intime formatet godt. Bruken av scenografi og rekvisitter grenser mot det minimalistiske, med en fire meter høy trappestol som tar opp mesteparten av scenen. Lys og koreografi utgjør de viktigste supplementene til replikkene. Ofelias Begjær ivaretar Shakespeares særegne humor, og byr på mange komiske øyeblikk. Tidvis blir kanskje Ofelia og Hamlets ærgjerrighet i overkant flåsete, men den underliggende smerten til de to kvinnene i stykket er velspilt, gjennomtenkt og gjenkjennbar, og oppsetningen blir langt fra noen farse.

Ofelias Begjær fremstår som et forfriskende supplement til et av verdens mest spilte dramaer. Det er bare å krysse fingrene for at det finnes flere unge, modige regissører der ute som tør å ofre stue og fritid for å utfordre Shakespeares taletrengte menn.

Kultursugen i eksamenstiden? Se her: Eksa­mensvenn­lige romaner: Åtte gode grunner til å ta en pause fra pensum