INN I DIN TID: Avgangsstudentene er best i dialog med samtiden, mener vår anmelder. Foto: Robin Røkke Johansen

Kunstens framtidige

# BA og MA i billedkunst/Kunstakademiet

# Avgangsutstillingen 2007

# Stenersenmuseet

Det har igjen blitt vår, og med våren eksamenstid og fullendte bachelor- og mastergrader. For billedkunststudentene på Kunsthøgskolen i Oslo innebærer det å stille ut sine verk på den etter hvert så veletablerte avgangsutstillingen på Stenersenmuseet, før det bærer ut i en uviss framtid som utøvende kunstner. I år har Bolognaprosessen for første gang også innhentet kunstnere, og resultatet er hele 42 bachelor- og masterstudenter som presenterer sine verk. Det er derfor ikke rart at resultatet varierer, både hva gjelder tema og relevans.

Under Avgangsutstillingen ’07 tas alle medier i bruk av de ulike kunstnerne; fra performance og konseptkunst, til video, skulptur og maleri. Betegnende er det at verkene som evner å gå inn i vår samtid og utfordre oss med aktuelle problemstillinger, ikke nødvendigvis direkte, men alltid med en innebygd formidlingsvilje, er de som treffer best. Blant BA-studentene vil jeg særlig trekke fram videokunst; fra Roghie Asgari Torvunds arbeider om kvinner og barn i kulturkonflikt, via Tove Undheim Larsens poetiske og foruroligende film, til Tom Daniel Reiersens roboter, hvis kjærlighet ikke overlever livets hindringer.

For masterstudentene kan det se ut til at det nye opplegget med en toårig fordypning i et prosjekt har fungert godt, og det er mye i Stenersens underetasje som virker gjennomarbeidet og velutviklet. Her er det særlig verdt å se nærmere på Victor Mutelekeshas landskapsskulptur, som puster som en levende organisme og problematiserer vår egoistiske holdning overfor naturen, og Tone Kristin Bjordans vakre fotografier av former og farger som opptrer i mange lag og trekker betrakteren inn i sitt eget mikrokosmos.

Selv med bachelorstudent Malos mye omtalte tyveri og avstøpning av Munchs gravbyste under parolen «Den enes død, den andres brød», er det lite ved årets avgangsutstilling som provoserer betrakteren, og noen av verkene kan framstå som tannløse og lite utfordrene. Men med så mange bidragsytere er dette en god og variert utstilling som uten tvil er verdt et besøk, og Norges kommende kunstnere kommer med lovnad om spennende framtidige prosjekter.