Flyktig forelskelse
Mens Anja jobber på et flyktningmottak, innleder hun et forhold til arbeidsinnvandreren Said. Oppholdstillatelsen hans går ut og de ender opp med å gifte seg. Romanens hovedhandling foregår tre år senere. Forholdet har tatt slutt, men Anjas far er døende, og Said kommer for å sitte sammen med henne ved sykesenga.
Med et sånt plot forventer man seg kanskje en klam og belærende historie om hvordan innvandrere egentlig er snille og greie, de òg. Men Kriznik styrer romanen elegant unna alle klisjéfellene.
Språket er enkelt og ukomplisert, og stilen er naivistisk. Selv om leseren får tilgang til Anjas tankevirksomhet, er boka strippet for lange refleksjoner. I begynnelsen kan språket virke i overkant oppramsende, og man får følelsen av å lese et handlingsreferat heller enn en fortelling. Men etter noen kapitler faller stilen på plass.
Fraværet av refleksjoner gjør at man selv kan bedømme personenes handlinger, uten å få Anjas moral tredd nedover hodet. I stedet for en moraliserende og selvrettferdig tekst, får leseren dempede skildringer av troverdige personer.
Den økonomiske skrivestilen fungerer spesielt godt i tilbakeblikkene på forholdet mellom Said og Anja. I skildringen av nyforelskelsen gir det enkle språket en klang av naive følelser, fortellingen er herlig øm og søt, der den fort kunne blitt overdreven og overforklart. Der handlingen veksler over i den vanskelige tiden senere i forholdet, føles det tilsvarende sårt og vondt.
Nettopp denne enkle stilen gjør Du kan sove her til en vellykket roman.