Showet lar vente på seg
Selv om The Greatest Show On Earth krever noen gjennomlytt, lykkes den i nettopp det gode progalbum skal: Lytteren sitter igjen med følelsen av å ha blitt fortalt en historie.
The Greatest Show On Earth
Plate
Av: Airbag
Plateselskap: Karisma Records
Oslo-bandet Airbag fikk mye positiv oppmerksomhet i europeiske progmiljøer og radiostasjoner etter andrealbumet deres All Rights Reserved i 2011. Nå slipper de sitt tredje album, som på mange måter er akkurat det skikkelig prog skal være: fortellende, psykedelisk, stemningsfull og akkurat passe pompøs.
Dessverre lar showet, som bandet lover i platetittelen, vente på seg.
Introen er ment som en smakebit på det som venter i platens finale, men effekten av å ha samme akkorder her som i finalesporet fungerer ikke helt optimalt – ettersom man innen den tid for lengst har glemt hvordan den gikk.
Andresporet «Redemption» er en deilig suggererende proglåt med tøffe basslinjer som støttes opp av den fengslende stemmen til vokalist Asle Tostrup. Et annet høydepunkt er tittelsporet, som med markert gitar og tunge, drivende riff tar seg opp i et herlig klimaks mot slutten. Dessverre forstyrres også disse låtene av litt for lange instrumentale intervaller – det kunne gjort helheten mer variert, men når intervallene brukes likt i hver låt, får det motsatt effekt.
Platas største svakhet viser seg å være dødtiden i sangene – førstegangslyttere vil nok slite litt med tålmodigheten på The Greatest Show On Earth. Men når albumet er bra, så er det knallbra, og progelskere vil finne mye å sette pris på her.
Selv om plata krever noen gjennomlytt lykkes den i nettopp det gode progalbum skal: Lytteren sitter igjen med følelsen av å ha blitt fortalt en historie.