Øyafestivalen 2018: Great News
Godt nytt fra Bergen
Funky riff lokker publikummere til Vindfruen, og det med god grunn.
Et øyeblikks sakral stemning legger seg over Vindfruen scene når «Ave Maria» av Charles Gounod springer ut av høyttalerne og Great News entrer scenen.
Trioen fra Bergen bringer til bords et skyhøyt energinivå allerede fra starten. Det er noe drømmende og åndelig, nesten stjerneskudd-aktig, med synthen i «Secrets» som fungerer svært godt som begynnelse på settet. Det er behagelig å høre på, samtidig som dette oppleves som et band man kan stole på. De tre på scenen er gjennom hele konserten svært samstemt musikalsk og byr, karismatisk som de er, både på seg selv, moonwalk og rygg-mot-rygg-spilling av gitar.
Great News var ikke alene om å imponere første dag på Øya: Det ser nesten ut som at han har det vondt
Great News slapp i starten året debutalbumet «Wonderfault» og pløyer solid gjennom albumets låter på scenen. Lydbildet er variert og spennende, og byr på toner både fra soul, funk, rock og pop. Folk strømmer stadig til Vindfruen, og det gynger godt i knærne blant de fremmøtte publikummerne. Det leveres en sterk vokal som treffer godt, hvor «Never Get My Love» og «Make me feel» er rytmiske, funky høydepunkt som svever høyt av sted inn i Øyafestivalens første dag.
Dette imponerte Universitas' anmeldere i fjor: Disse artistene imponerer, disse skuffer
Selv om flere av tekstene har en iboende melankoli er den totale pakken både dansevennlig og positiv, og det er vanskelig å si nei når dansefoten begynner å rykke. Når vokalist Even Kjelby sier at «Det er grådig kjekt å være her» er det nok flere som er enig i det.