Historieløse historier
Er Pulp Ficiton-plakaten en del av utstillingen? Det er ikke lett å vite.
Fotoklubbens utstilling, «Historier», finner nemlig sted i bokcafeen på Chateau Neuf hvor den henger uisolert fra barens øvrige inventar.
De A4-formaterte bildene er klistret opp så umotivert at det eneste som hinter om at en utstilling finner sted, er det utprinta arket hvor det står «Historier» med Times New Roman.
Selve fotografiene, stort sett analoge, holder variert kvalitet. Høydepunktet er fotografiene til Snorre Nygren, som innehar en dybde, og uttrykker det å ligge henslengt over et biljardbord så stilistisk at det fanger mer enn et øyeblikk og lar deg tenke fortid og fremtid – ja, en historie.
Også undervannsportrettet til Heidi Bull-Gjertsen (se bildet) imponerer. Fortryllelsen i fotografiet forsvinner derimot idet du ser rett til høyre der den samme jenta er fotografert naken – en kontekstløs og motivasjonsløs nakenhet. Dermed også kjedelig.
Det er også dét som er utstillingens gjennomgående problem. Man sitter igjen med følelsen av at man har sett dette før, disse kontrastfylte svarthvittbildene som ikke evner å fange kantene av en situasjon. Jeg savner flere fotografier som utfordrer, og et helhetlig konsept. Både rent tematisk, men også ved utsillingens mangel på et eget rom og en satt atmosfære. «Historier» klarer ikke kunsten å fortelle og ender med det opp som kun «Bilder.»