Musikk i mine ører

Publisert

Anmeldelse

# Musikklivet og musikkbransjen (MUS2325)

# Sted: ZEB Salen (1U71), Universitetet i Oslo

Med: Ingrid Tolstad, stipendiat, Institutt for musikkvitenskap

Tid: Fredager, 09:15-11:00

Karakter: B

Klokka er 09:05, fredag morgen. Det er tidlig. Heldigvis er dagens tema herlig pretensiøst: Makt og innflytelse i musikkfeltet. Gjennomgang av Bourdieus kapitalbegrep i relasjon til teori om kunst og makt, og kapitalbegrepets betydning for forståelse av musikkfeltet. Intet mindre.

Ingrid Tolstad er ute i god tid. Til tross for sår hals briljerer den unge stipendiaten. Powerpoint blir brukt forbilledlig. Bilder og stikkord fremhever det hun sier. Det er henne vi skal lære av, ikke en skjerm. Tolstad kan det hun snakker om og foreleser fritt og uanstrengt. Studentene blir godt inkludert, først med en assosiativ skriveøvelse, senere med direkte spørsmål.

TINGODessverre inntar Tolstad en lett unnskyldende holdning til at studentene skal lære om Bourdieu, som gjenspeiles i at framføringa blir litt monoton. Det er helt unødvendig av den ellers svært gode pedagog, for temaet er nemlig overraskende interessant.

Tolstad relaterer alltid teorien til det praktiske, og studentenes spørsmål knyttes med letthet til musikklivet – gjerne med foreleserens egne erfaringer. Bourdieus hovedpoeng – at alle kjemper for mer økonomisk, kulturell og sosial kapital – blir brukt til å skape en givende diskusjon om how to make it i musikkbransjen, istedenfor en teoritung monolog fra foreleseren.

TINGOKlokken er 10:55. Ingrid Tolstad avslutter tidlig. Tiden kunne heller blitt brukt til å oppsummere de faglige hovedpoengene, og gjerne framhevet kapitalbegrepenes relevans. Forelesningen var nemlig ikke tørr. Den var ikke pretensiøs. Den var meget god.

Powered by Labrador CMS