Tier til Trier
Trier har igjen laget en tankevekkende og god film
Joachim Trier har med Louder Than Bombs laget sin første engelskspråklige film. Det gjør han med glans. Selvfølgelig.
Tre år etter at krigsfotografen Isabelle (Huppert) mistet livet i en bilulykke, følger vi hennes enkemann (Byrne), deres to sønner (Druid og Eisenberg) og deres dysfunksjonelle forhold til hverandre i bearbeidingen av sorgen. En utstilling for å minnes hennes «viktige oppgave» står for dør, og i den anledning har hennes tidligere kollega skrevet en artikkel som skal publiseres i New York Times. Der vil han også offentliggjøre hvordan hun egentlig døde. Haken er at yngstesønnen Conrad fortsatt tror at morens død var et uhell.
Druid gjør en imponerende jobb i rollen som den litt inneslutta tenåringen Conrad. Innledningsvis får man inntrykk av at det også er han som sliter mest med å håndtere tapet. Men det viser seg underveis at sorgen gnager og tynger både faren og storebroren Jonah minst like mye.
Trier mestrer, ikke overraskende, å flette sammen drømmesekvenser, nåtid, fortid og forskjellige perspektiver uten at det blir rotete eller mister tråden. Filmen opprettholder også et behagelig tempo. Selv om Trier i noen scener har latt det estetiske ta over for dialogen, er skuespillerprestasjonene så sterke at det ikke gjør noe. Stillheten virker heller til filmens fordel.
Louder Than Bombs er i all sin kompleksitet en sterk historie om hvordan det nære kan bli så fjernt for oss.