Viten i soloppgang
Mens noen ønsket å bruke en av de første ordentlige vårdagene til å slappe av i sola, valgte omkring 6000 andre å bruke dagen til å tilegne seg kultur, underholdning og viten på årets UiO-festival. Innovasjon stod sentralt i mye som skjedde denne dagen.
Undertegnede var på tre foredrag, og startet dagen med en forelesning av Alf Rehn, kåret til en av vår tids 50 største businesstenkere av The Times. Rehn tok opp innovasjon på en ny og morsom måte, i en forestilling som var halvt foredrag, halvt stand-up. For å kunne skape noe nytt, må vi ut av komfortsonen, hevdet Rehn – og latterliggjorde hvordan akademia og næringsliv forholder seg til kreativitetsbegrepet. Han prøvde å skille seg fra sin egen mening om at innovasjon er snikksnakk, men mye babbel og få poenger gjorde at han gikk rett i sin egen felle.
Innovasjon var også neste tema: Epleslang AS er historien om en bedrift som setter funksjonshemmede i arbeid ved å plukke epler fra ubrukte epletrær i Oslo. Foredraget var artig og inspirerende for de få som hadde møtt opp, og skilte seg fra andre bedrifter som har «klart det», med sine idealistiske holdninger om miljø og sysselsetting. En godt formidlet suksesshistorie.
Forskning på kreft ble siste post på programmet. Kan immunsystemet kurere kreft? spurte kreftforsker Johanna Olweus, og slang rundt seg med fagspråk og uforståelige slides. Kanskje er det slik at kreftforskning er komplisert av natur – man satt med følelsen av at det er interessant, men falt ut midtveis. Olweus klarte nok likevel å overbevise mange om at forsøk på å finne alternative kreftkurer er veien å gå.
Alt kan ikke falle i smak. Men store navn, aktuelle temaer og varierte tilbud beviste at Universitetet ønsker å være et sted for alle. Og de lykkes. Konseptet fungerte godt fordi alle kunne finne noe de liker. Alt foregikk på det samme området, og uteaktiviteter med stands, god mat og underholdning var gode alternativer til det som skjedde inne. Solskinn og lærdom kan faktisk være en god kombinasjon.