Universitas anmelder By:larm:
Trygge stier i nytt landskap
Vilde Tuv i ny drakt låter rent og plettfritt. Samtidsmusikeren er likevel ikke like eksperimentell live som i studio.
Vilde Tuv setter seg ned langt ut på scenekanten. Lysshowet er minimalt, fløytene er flere og Tuv er alene på scenen i Jakobs kirke, foran et knyst stille publikum som tydelig tørster etter et lytt av artistens nye drakt.
Bergenseren har et etablert publikum i den norske elektronika-scenen. Lite tyder på at hun har ristet av seg følgere etter sitt musikalske skifte fra naivistisk indie på debutalbumet til andrealbumet Melting Songs.
Fløytene går på trancesporene fra studio, og kveldens stemning hviler på tonene Tuv puster. Med stålkontroll evner hun å trollbinde et helt kirkerom med blant annet det neglisjerte instrumentet blokkfløyten. Samtidsmusikeren finner gull i krysningspunktene hun utforskrer. Det er intenst, rørende og forløsende.
Les også: Dragongirl var ballets dragedronning på fredagens bylarm
Suksessen fra andrealbumet lever hun godt på, og Tuv serverer et knippe nye låter i samme stil av fløyte og høyfrekvente synther. Vokalen smyger seg inn, og det er Tuvs sarte stemme som åpner det hele. Og for sjelene som sverget til hennes debut med tekst og vokal, blir låta Mine armer et rørende og friskt brudd, med gitarriff og øm tekst.
Improvisasjonen infiltrerer ikke konserten, og kveldens liveversjoner av albumelåtene byr ikke på noen omveier eller sidespor i det nye landskapet hun så inspirerende har tråkket opp. Samtidig er det musikalske håndverket rent, gjennomført og vakkert.
Les også: Murder Maids leverer kontrollert utagering på By:larm
Derfor kan du høre knappenålene falle når Tuv temmer publikum med fløytene sine. Faste lyttere ble ikke blåst av banen, men de uvitende som tilfeldig befant seg i Jakobs kirke lørdag kveld, var definitivt på riktig sted til riktig tid.