«SNORK» på Antiteateret: Hardtslående og troverdig samfunnskritikk
Teaterstykket SNORK byr på en detaljrik opplevelse bestående av flere lag enn kaken til Napoleon.
Antiteateret, den norske teaterscenens radikale lillesøster, lokker, tar tak og rister publikum i den glimrende teateropplevelsen SNORK. Et stykke som griper tak i virkeligheten og gjør den til sin egen.
I det du entrer dørene befinner du deg ikke lenger utenfor en teaterscene, men på boklanseringen for debutboken «SNORK» av forfatteren Iben Wahl (Ingrid Dissen).
Som publikum blir du oppfordret og utfordret til å debattere og stille spørsmål til bokens forfatter.
«Og her sitter du og ler!»
Illusjonen legger seg over publikum som selv blir en del av handlingen. Friksjonen som skapes mellom karakterene, men også publikum og handlingen, gjør at du tvinges til å reflektere over, revurdere og revidere standpunkt du til nå tok for gitt – eller aldri har tenkt over før. Samfunnskritikken er hardtslående.
Handlingen tar i bruk hele rommet – et rom slik dine hippe forfattervenner selv ville innredet sin lanseringsdebut. Skuespillerne vet å bruke denne friheten, og svirrer på en herlig, lett anarkistisk måte rundt i lokalet.
Dialogen karakterene seg imellom er naturtro og realistisk, men også vekslingene med publikum er så smertefrie at det tidvis virker som hele salen er skuespillere. Når samtalene karakterene seg imellom tones ned til hvisking sitter publikum med ørene på stilk.
Dryppene av svartmalt humor gjør at stykket ikke oppleves som tungsinnet, men lett nok til å trekke på smilebåndet akkurat i de riktige øyeblikkene – helt til en av rollefigurene peker på deg og sier «Og her sitter du og ler!».
Det er sjeldent en teaterforestilling oppleves så levende og ekte, med et detaljnivå som stjeler blikket til hver minste replikk og bevegelse. Undertegnede har sikret seg enda en billett, kjøper du din første?