Professor med trippel-rolle i Akademika
Akademika er nede i en bølgedal. Selskapet, som er både en bokhandlerkjede og et forlag, er eid av studentene gjennom studentsamskipnadene i Oslo og Trondheim. I fjor hadde Akademika et underskudd på 15,4 millioner kroner. I høst lanserte Akademika prosjektet Smart Lærebok, som skal snu utviklingen.
– Bransjen er for tiden i stor endring. Smart Lærebok er en del av Akademikas overordnede strategi og satsing, sier administrerende direktør i Akademika, Geir Helge Espedalen.
- Professor Fred Selnes har levert bok og konsulenttjenester til ny Akademika-satsing. Samtidig sitter Selnes i Akademikas styre.
- Anonyme kilder internt i Akademika er opprørte over det de kaller en uheldig sammenblanding av roller.
Boka som er valgt ut til å delta i prestisjeprosjektet, er skrevet av et Akademikas egne styremedlemmer, professor Fred E. Selnes.
Intern misnøye
Akademikas Smart Lærebok-prosjekt har utviklet en digital versjon av Selnes’ bok Innføring i markedsføringsledelse, som brukes av studenter på Handelshøyskolen BI.
Som styremedlem har Selnes vært med å vedta Akademikas strategi, som Smart Lærebok er en sentral del av.
Selve valget av lærebok til prosjektet er gjort av Akademika-ledelsen, men kilder internt i Akademika som Universitas har vært i kontakt med, er svært kritisk til valg av bok, samt at boken er skrevet av et styremedlem. Ingen av disse kildene ønsker å stå fram med navn av frykt for konsekvensene.
– Ikke aktuelle alternativer
Akademika-sjef Espedalen forteller at Selnes’ bok ble valgt fordi det er en av de største bøkene på bachelornivå.
– Vurderte dere konkrete alternativer?
– Vi har ikke noen bøker med så stort salgspotensiale, og det var ikke andre bøker som var mer aktuelle, svarer Espedalen.
– Finnes det ikke standardbøker innen for eksempel jus eller samfunnsvitenskap som selger mer enn Selnes’ bok? Eller for eksempel exphil-bøker?
– Boka til Selnes er en god bok for Akademika forlag og har et stort salgspotensiale på bachelornivå, svarer Akademika-direktøren.
Leverer konsulenttjenester
I tillegg til å være professor ved Høgskolen i Buskerud, er Fred Selnes grunnlegger og største eier av konsulentselskapet Customer Portfolio Management Scandinavia AS (CPM AS). Han er også oppført som én av sju konsulenter i selskapet.
Da Akademika trengte hjelp til gjennomføringen av prosjektet, gikk selskapet til CPM AS for å kjøpe konsulenttjenester. Styremedlem Fred Selnes er dermed dobbelt leverandør til Smart Lærebok-prosjektet.
Universitas’ kilder i Akademika omtaler dette som en uheldig sammenblanding av roller.
Forsvarer konsulentoppdrag
Espedalen forteller at CPM har bistått Akademika opp mot den tekniske leverandøren til Smart Lærebok.
– Hvorfor ble akkurat CPM AS valgt som konsulenter?
– Det er et selskap som hadde kompetansen til å bistå oss med utviklingen av prosjektet, svarer Espedalen.
– Er valgene av bok og konsulentselskap gjort uavhengig av at Fred Selnes sitter i styret?
– Boken og selskapet har ingenting å gjøre med at Fred Selnes sitter i styret. Vi er veldig glade for at vi har fått Selnes til å utgi en bok på Akademika forlag. Det håper vi flere forfattere vil gjøre i fremtiden, svarer Akademika-sjefen.
– Er det rett og slett et tilfeldig sammenfall at leverandøren av bok og konsulenttjenester også sitter i Akademika-styret?
– Man kan ha mange ulike roller, men det handler om hvordan man håndterer de rollene, svarer Espedalen.
At anonyme kilder kritiserer Selnes’ ulike roller i Smart Lærebok-prosjektet, kommenterer Espedalen slik:
– De strategiske valgene vi har gjort, er etter en grundig vurdering av ledelsen og styret. Ved enhver beslutning som blir tatt, vil det være forskjellige meninger – det gjelder i denne saken også. Det må man bare forholde seg til. Digitalisering er en del av bransjens framtid, og den ønsker Akademika å ta del i.
Tyst om tall
Akademika-ledelsen ønsker ikke å gi innsyn i forfatteravtalen med Selnes eller vilkårene for kjøp av konsulenttjenester fra CPM AS. Også den totale pengebruken i Smart Lærebok-prosjektet holdes hemmelig.
– Økonomi ønsker jeg ikke å gå inn på her av forretningsmessige hensyn, er svaret fra Espedalen.
Professor Fred Erling Selnes sitter i styret i Akademika. I Akademikas prosjekt Smart lærebok er Selnes forfatter av læreboken som er plukket ut til å delta i pilotprosjektet. I tillegg leverer Selnes konsulenttjenester til Akademika-prosjektet gjennom sitt eget konsulentselskap, Customer portfolio management Scandinavia AS (CPM AS).
Selnes avviser på det sterkeste at han har en uheldig sammenblanding av roller i prosjektet.
– Ingen økonomisk interesse
– Det er riktig at jeg har flere roller, det er vanlig i næringslivet. Men det er ikke det samme som at jeg har en sammenblanding av roller, sier Selnes til Universitas.
– Det å insinuere at det er sammenblanding må bero på feiltolkninger som ikke er underbygget med hva som er de faktiske forholdene. Det har i ledelsen og styret vært åpenhet om mine roller og det foreligger ingen form for misbruk av tillit, sier Selnes.
- Har du som styremedlem vært en pådriver for Smart lærebokprosjektet?
– Ordet pådriver beskriver ikke min rolle. Men jeg har vært delaktig sammen med styret og ledelsen i å utvikle strategien, svarer han.
Selnes hevder at han valgte å gi ut boken hos Akademika på tross av at han hadde tjent på å velge et annet forlag.
– Jeg ville ikke gått til Akademika hvis jeg skulle maksimere min egen fortjeneste. Jeg har ingen økonomisk interesse av Smart lærebok. Jeg har brukt mange timer som jeg ikke får betalt for til å hjelpe til å få til løsningen, blant annet for å legge til rette for nettjenesten, sier Selnes.
– Har ikke deltatt
Selnes er styreleder og største eier i CPM AS, som leverer tjenester til Akademika i forbindelse med Smart lærebok-prosjektet.
I tillegg står Selnes oppført som «management consultant» på CPMs nettsider.
Selnes forteller at han ikke har tatt del i arbeidet CPM AS har utført for Akademika. Han avviser også at han har medvirket til at CPM AS deltar i prosjektet.
– Avtalen mellom ledelsen i Akademika og ledelsen i CPM er gjort uavhengig av meg.