Misfornøyd: Jusutdanning AS leier lokaler hos Scandic Holberg. Student «Kim» forteller om en Nokut-rapport som sier at lærestedet ikke oppfylte praksisordningen på en tilfredsstillende måte.

«Kim» står uten lovet praksisplass fra Jusutdanning:

– Svakt å skylde på pandemien

«Kim» er student hos Jusutdanning AS. I april skal studentene ut i praksis, men «Kim» har ennå ikke fått tilbud. Hen mener studiestedet har skylden.

Publisert Sist oppdatert

– Det er så lett å skylde på korona. De har hatt muligheten til å ordne praksisavtaler til flere programmer før pandemien kom.

«Kim», student

– Hvis de ikke oppfyller løftet om å gi meg praksisplass, så vil jeg gjerne ha pengene tilbake, sier Kim.

Hen studerer hos Jusutdanning AS og ønsker å være anonym i frykt for å få konsekvenser fra studiestedet.

Kim bestemte seg for å ta et år ved Jusutdanning AS da hen ikke kom inn på profesjonsstudiet i jus. Det virket som en god løsning, særlig på grunn av praksisordningen de reklamerte for.

– På nettsiden deres står det at de er samarbeidspartnere med advokatfirmaer, og det tenkte jeg var fint.

Følgende står på Jusutdanning AS’ nettsider i dag: «Jusutdanning samarbeider tett med advokatbransjen og forvaltningen for å utvikle og tilpasse utdanningene etter kompetansen som etterspørres i yrkesfeltet. I løpet av våre utdanninger vil alle studenter gjennomføre én måned i praksis, som gir en unik mulighet for å få verdifull erfaring.»

Kim forteller at kontrakten hadde en angrefrist på 14 dager, og at programmet var faglig godt i denne perioden. Men så begynte hen å tvile på valget sitt.

– Etter de første 14 dagene begynte det å dabbe av. Derfor gjorde jeg litt «research».

Kim leste seg nøye opp på studiet, og fant en rapport fra Norsk organisasjon for kvalitet i utdanning (Nokut), som hen ikke hadde sett før. Den konkluderte med at praksisordningen til studiet ikke var oppfylt på en tilfredsstillende måte. Blant annet skrev Nokut i rapporten at Jusutdanning AS må «tydeliggjøre at det er deres, og ikke studentenes, ansvar å finne praksisplass». Dette reagerte Kim på.

– De har sagt til oss at vi må søke selv. Det er vi som må ta kontakt og det er vi som får avslag. Vi får ikke så veldig mye hjelp fra administrasjonen.

Hen opplever at studiestedet legger stort press og ansvar på studentene. Kim er veldig bekymret for hva som vil skje fremover.

– Hva er det jeg har gjort? Hva er det jeg har brukt pengene mine på? Det er skikkelig surt å sitte her nå og å ha brukt så mye av mine egne penger på dette studiet.

– Hva er det jeg har gjort? Hva er det jeg har brukt pengene mine på? Det er skikkelig surt å sitte her nå og å ha brukt så mye av mine egne penger på dette studiet.

«Kim», student

Les også: Blir saksøkt av Jusutdanning AS

– Lett å skylde på korona

Tidligere har daglig leder Henrik Sander [sagt til Universitas](aa) at koronapandemien er en grunn til at det har vært vanskelig å sikre praksisplasser til studentene. Det mener Kim er en svak unnskyldning.

– Det er så lett å skylde på korona. De har hatt muligheten til å ordne praksisavtaler til flere programmer før pandemien kom.

«Kim» begynte tidlig å søke på praksisplasser, men har ennå ikke fått tilbud. Det er to knappe måneder til studentene skal ut i praksis.

– Da du skrev under på avtalen, hva var det du forventet som du ikke har fått til nå?

– Jeg forventet at de hadde praksisavtaler på plass. Det er jo en forutsetning for at vi skal få vitnemål.

Hen forteller at løsningen i fjor var å gjøre en prosjektoppgave i stedet for å gå ut i praksis. Dersom Kim ikke får praksisplass, mener hen at hen burde få tilbake pengene for den delen av utdanningen.

– Det virker som at daglig leder bryr seg mer om at han skal få inn penger, enn å holde det han lover oss.

Dette svarer Jusutdanning AS

Universitas har vært i kontakt med daglig leder i Jusutdanning Henrik Sander. Han svarer følgende på vår henvendelse:

«Vi er stolte av å tilby et utdanningsløp som svarer til behovene for økt juridisk kompetanse i samfunnet. Våre utdanninger er godkjente av NOKUT, og brukerundersøkelser viser at det store flertallet av våre studenter er fornøyde med utdanningen. Vi jobber kontinuerlig for å styrke våre utdanningsløp sammen med våre samarbeidspartnere. Her jobber vi også for å sikre praksis for våre studenter. Dette arbeidet har vært krevende under en pandemi. De aller fleste restriksjoner er nå endelig opphevet, dette vil gjøre det enklere for våre samarbeidspartnere å tilby praksis. Når det gjelder den pågående prosessen i rettssystemet, så har vi ikke anledning til å kommentere denne.»

For ordens skyld vil Universitas gjengi innholdet i vår henvendelse til Jusutdanning og Henrik Sander.

Henrik Sander har fått mulighet til å stille til intervju og svare på en spørsmål og påstandene fra «Kim» som angår institusjonen Jusutdanning og ham personlig. Han har også fått gjengitt delene av «Kims» historie som angår ham, og fått mulighet til å kommentere disse.

Universitas har stilt spørsmål rundt de manglende praksisavtalene, hvor mange studenter hos Jusutdanning som har fått praksisplass nå, og om han forstår at reklameringen kan være misvisende.

Universitas har også ønsket å komme i kontakt med studenter som er fornøyde med tilbudet, og gitt Henrik Sander anledning til å sette oss i kontakt med aktuelle personer. Dette har vi ikke fått svar på.

Powered by Labrador CMS