Mange studenter foretrekker å ta med seg PCen på forelesning. Men lærer du egentlig bedre av å notere på gamlemåten?

Hva er egentlig best:

Notere for hånd eller på PC?

Hjerneforsker er tydelig på at det ene er bedre enn det andre. UiO-lektor mener det ikke er så enkelt.

Publisert Sist oppdatert

Audrey Van der Meer er hjerneforsker og professor i nevropsykologi ved NTNU, og har forsket på forskjeller i barn og unges hjerneaktivitet når det skrives for hånd kontra på tastatur.

Hun forklarer at det er lurt for studenter å bruke pc når man skal skrive essays eller lengre tekster.

Dersom man skal ta forelesningsnotater derimot, viser forskningen hennes at vi lærer bedre og husker mer når vi tar notater for hånd.

— Særlig «visual notetaking» har fått en del oppmerksomhet fordi det ser ut til å gi godt læringsutbytte, fortsetter hun. Dette er når man kun noterer noen få stikkord, og supplerer med små tegninger, piler, bokser og understrekninger.

Investér i touchskjerm

— Hvordan skiller studenter seg fra barn i henhold til notering?

— Vi fant kun mindre forskjeller i hjerneaktivitet mellom barn og studenter. Dette betyr at hjernen til både barn og studenter jobber bedre når de skriver eller tegner for hånd enn når de bruker et tastatur.

Van der Meer mener at det å investere i en touchskjerm med digital penn, som Remarkable eller Surface Pro, kan øke læringsutbyttet til studenter som tidligere har notert på pc.

— Da har du alle notatene dine samlet og i elektronisk form, og kan velge mellom tastatur og digital penn, påpeker hun.

Forsker: Hjerneforsker Audrey Van der Meer sin forskning viser til positive effekter av å ta notater for hånd. Hun leder det Nevrovitenskapelig utviklingslaboratorium ved NTNU sammen med sin ektemann, hvor de blant annet forsker på studenter.

Skrible deg til suksess

Dersom du ønsker å huske innhold fra en litt kjedelig forelesning, kan tegning være løsningen. Professor i visuell kunst ved Oslomet Ingeborg Stana har skrevet flere vitenskapelige artikler om kreativitet. Hun forklarer at det stimuleres til økt hjerneaktivitet når vi skriver for hånd.

— Da får hjernen tilbakemelding gjennom den spesifikke bevegelsen vi gjør med hånden, på en annen måte enn når vi skriver på tastatur.

Takket være forskning innen nevrologi, har vi ifølge professoren anledning til å lese hva som skjer i en læringsprosess på en helt annen måte enn vi gjorde for ti år tilbake.

— I tillegg sies tegning å være det mest effektive verktøyet for å koble ting. Det er helt klart at det å tegne, og gjerne mikse håndskrevne notater med små tegninger og ikoner kan gi studenter større læringsutbytte under en forelesning, beskriver Stana.

— Generaliserende

Jan Frode Lindsø er lektor med master i IKT-støttet læring, og er kritisk til hvordan Van der Meers studie blir presentert i media.

— Overskriftene etter studiens utgivelse var for eksempel: «Derfor blir barn smartere av å skrive for hånd». Hvis man ser på det totale bildet så er det ikke så enkelt, sier Lindsø.

Han mener studien ikke kan vise til at barn blir smartere hvis de skriver for hånd.

— Det er flere faktorer i studien som gjør at det blir en ganske bastant og generaliserende påstand, påpeker han.

Lindsø reagerer på at studien hadde et begrenset utvalg ut ifra mangfoldet i den norske skolen.

— Barna i utvalget kunne ikke ha dysleksi, ADHD eller være født premature. Et annet kriterium for å bli med i utvalget var at barna skulle ha god erfaring med å bruke løkkeskrift, påpeker han.

— Hva er etter din mening det mer nyanserte bildet?

— At man burde lære ved å bruke et større mangfold av ulike metoder og verktøy. Jeg synes det blir litt snevert å begrense læring til å handle om å kun skrive for hånd, påpeker han.

Han mener også at narrativet i media kan virke stigmatiserende for enkelte grupper.

— Jeg blir nesten litt provosert når jeg tenker på de elevene som faktisk er avhengig av digitale verktøy. Hva med de som ikke kan skrive for hånd i det hele tatt? Blir ikke de like smarte som de som skriver for hånd?

Vil ikke tilbake til steinalderen

Van der Meer skriver til Universitas at hun er kjent med lektoren sin kritikk

— Vi velger å forholde oss til fagfellevurderingene av eksperter på området, svarer hun.

Hun presiserer at hjerneforskningen deres er publisert i Frontiers in Psychology, som hun beskriver som et anerkjent internasjonalt tidsskrift med fagfellevurdering.

Hun legger til at de ofte blir feiltolket, og understreker:

— Basert på funnene våre, foreslår vi ikke å ukritisk kaste pc-en og gå tilbake til steinalderen.

Les også: Slik forbereder de seg på fysisk under­vis­ning

Powered by Labrador CMS