Brukt eller nytt? - Det er kun prisen som varierer, mener lektorstudent Selin Sagrac ved UiO.

Stadig flere kjøper pensum brukt:

– Jeg har nok spart to-tre tusenlapper

Antall pensum-annonser har nærmest doblet seg de siste fem årene på nettmarkedet Finn.no. Lektorstudent Selin Sagrac (20) mener det er gode penger å spare på å kjøpe pensum brukt.

Publisert Sist oppdatert

Pensumpakker er stablet i høye tårn hos bokhandlene. Facebook-grupper tilknyttet ulike studiesteder, fylles med studentkull som er desperate etter å bli kvitt sine gamle pensumbøker. Annonseantallet med faglitteratur øker igjen eksplosivt på bruktnettsteder.

Og stadig flere studenter kaster seg over markedet for brukte pensumbøker. Blant dem er lektorstudent Selin Sagrac (20). Hun har nettopp begynt på sitt andre semester ved Universitetet i Oslo (UiO).

— Pensumbøker er jo ikke særlig billige. Det er utrolig dyrt å kjøpe nytt, sier hun til Universitas.

Sparte flere tusenlapper

På spørsmål om hvorfor hun kjøper pensumbøkene brukt, svarer hun:

— Det er først og fremst det økonomiske, siden jeg vil spare penger som student.

Hun mener at pensumlitteraturen er for dyr, og velger heller å ty til alternative løsninger.

— Jeg har gjort research på de ulike nettsidene for å kunne spare så mye som mulig på å kjøpe brukt, og har brukt alle plattformene jeg vet om.

Blant annet Facebook-gruppen til studiestedet, Finn.no og nettjenesten Bookis har Sagrac brukt for å kjøpe pensumbøkene. Når bøkene ikke har vært mulig å finne, har hun endt opp med å kjøpe nye.

— Mange tenker at brukte bøker er skribla over og at de ikke er så brukbare, men de brukte bøkene som jeg har kjøpt hittil, har vært i like god stand som helt nye.

— Det er kun prisen som varierer, sier Sagrac, som mener at hun får like mye ut av begge alternativer.

Hun anslår at hun har kjøpt flesteparten av de brukte pensumbøkene for omtrent halvparten av ny pris. Dette avhenger imidlertid av både standard på bøkene, og tilbud og etterspørsel av den spesifikke boka.

— Hvis jeg skal regne med alle bøkene jeg har kjøpt, så har jeg nok spart to-tre tusenlapper på det, sier Sagrac.

Lønnsomt: Lektorstudent Selin Sagrac ved UiO mener at det er mye å spare på og kjøpe pensumbøkene brukt.

Mest populært ved semesterstart

Hun er ikke alene på studiet om å kjøpe pensumbøkene brukt. Ifølge Sagrac har flere av de andre lektorstudentene nylig oppdaget at det ikke er nødvendig med helt nytt pensum.

— I starten var det ikke så mange som visste om Facebook-siden eller Bookis, for eksempel, så da kjøpte de fra Akademika. I ettertid var det flere som angret, da de fant ut at det var et alternativ å kjøpe brukt.

Kine Bergseth er markedsdirektør i Bookis, og sier at studentene er en viktig målgruppe for dem.

Nærmere 50 prosent av alle de brukte pensumbøkene som legges ut på nettbokhandelen Bookis, inngår i pedagogikk- og psykologistudier. Lektorstudentene representerer derfor en viktig kundekrets.

— Totalt har over 100.000 bøker blitt lagt ut for salg denne semesterstarten, og dette er hovedsakelig pensum, sier Bergseth.

Typisk er det to slike store pulser i året, der det blir kjøpt og solgt mye pensumlitteratur. Dette er ved semesterstart i august og i januar.

Dobling av annonser

Ifølge Bergseth er hovedmotivasjonen for studentene å spare penger og å spare miljøet.

— Ungdommer og studenter er mer opptatte av dette enn det de eldre er. Man er opptatt av å gjøre smarte valg for både lommeboka og kloden, og dette kan man gjøre ved å kjøpe og selge brukt.

Denne tendensen er også tydelig på nettmarkedet Finn.no.

— Stadig flere oppdager fordelene ved å kjøpe brukt, både med tanke på miljø og lommebok. Mange yngre er jo opptatt av dette, sier Kathrine Opshaug Bakke, leder i Finn Torget.

Statistikk fra nettstedet viser at det blir mer og mer populært å kjøpe pensum brukt. De siste fem årene har antallet annonser med «pensumbøker» i tittelen, nesten doblet seg. I 2021 hadde mer enn 13.600 annonser søkeordet i seg. Antallet søk har også hatt en jevn økning: I fjor var det rett under 3700 søk etter «pensumbøker», sammenlignet med omtrent 2000 i 2017.

Ikke merket nedgang

Vemund Barstad Bermingrud er bedriftsavdelingsleder i Akademika, og mener at butikkjeden ikke har merket noen vesentlig endring i kundemarkedet.

«Vi har veldig stor pågang med studenter i våre bokhandler nå. Også dette semesteret er det tydelig at når studenter har mulighet til å få kjøpt pensumet samlet i bokhandelen på campus, så foretrekker de fleste det», skriver han i en e-post til Universitas.

Han påpeker at Akademika gjør det enkelt for studentene å skaffe seg pensumbøkene de trenger, og at de kan være sikre på at de kjøper den korrekte utgaven.

«Studenter har alltid kjøpt og solgt av hverandre. Det nye er nok at det er noe mer av dette salget som går gjennom nye tjenester eller nettbaserte plattformer», hevder Bermingrud.

Sofie og Lea starter semesteret i isolasjon: –⁠ Vi har ikke drept hverandre ennå

Powered by Labrador CMS