"Det er ikke så rart at mange av studentene som slutter, gjør det til fordel for for eksempel en master i disiplinfaget sitt," skriver Henriette Hofmann.

Dalende motivasjon og frafall i lektorutdanningene

"Poenget med å få både fagfordypning og pedagogikk i ett studium forsvinner for mange når vi ikke opplever at vi får begge deler," skriver Henriette Haugen Hoffmann i dette innlegget.

Publisert Sist oppdatert

Debattregler i Universitas

• Vil du få din mening på trykk i Universitas? Send innlegget ditt på e-post til debatt@universitas.no.

• Typiske innlegg er mellom 1500 og 2500 tegn, inkludert mellomrom.

• Lengre innlegg kan vurderes i noen tilfeller. Vi tar oss retten til å forkorte innlegg.

• Vi trykker ikke innlegg som har vært publisert i andre aviser, eller som er hatske og trakasserende

• Legg ved et breddebilde av deg selv i e-posten.

• Frist for innsending av innlegg til papiravisen er søndag kl. 17.

• Legg ved et breddebilde av deg selv i e-posten.

Nokut publiserte nylig en artikkel i forbindelse med deres pågående evaluering av lektorutdanningene. Gjennom spørreundersøkelser der 2600 både nåværende og tidligere lektorstudenter deltok, viser Nokut gjennom sine rapporter at lektorstudenter er svært motiverte, både faglig og yrkesmessig. Likevel ligger andelen som sluttet på lektorutdanningen mellom 2013-2019 på 30 prosent. I tillegg fullførte kun 30 prosent på normert tid. For oss som er studenter ved lektorutdanningen, er dette ingen stor overraskelse.

Les også: "Jo, du går på skolen"

Når motivasjonen for utdanningen og fremtidig jobb er så høy, er det synd at utdanningen ikke klarer å opprettholde dette hos studentene.

Målet med lektorprogrammet er en integrert master hvor man får solid faglig fordypning, tett opptil universitetenes vitenskapsfag, og samtidig pedagogisk kompetanse som gir gode lærere for elever. Men det virker som at en av hovedårsakene til at en så stor andel studenter slutter, nettopp er for dårlig integrasjon av teori og praksis. 90 prosent oppga at de var høyt eller svært motiverte da de begynte på utdanningen, og 57 prosent opplevde de ikke fikk tidlig innføring i hva det vil si å jobbe som lærer i skolen i løpet av det første året som lektorstudent. Motivasjonen underveis i studiet hadde også en negativ utvikling. Det er alt for dårlig at vi skal miste faglig gode og motiverte fremtidige lektorer fordi man som fersk student får null form for tilhørighet til det utdanningsvitenskapelige.

Det er ikke så rart at mange av studentene som slutter, gjør det til fordel for for eksempel en master i disiplinfaget sitt. Poenget med å få både fagfordypning og pedagogikk i ett studium forsvinner for mange når vi ikke opplever at vi får begge deler. Når motivasjonen for utdanningen og fremtidig jobb er så høy, er det synd at utdanningen ikke klarer å opprettholde dette hos studentene. Lektorprogrammet må sørge for at lektorstudentene vet hvor de tilhører, og hva de jobber så inderlig hardt for.

I 2022 kommer Nokuts sluttrapport for evalueringen, hvor de også vil komme med råd om tiltak for å utbedre utfordringene ved lektorutdanningene. Dersom vi ønsker oss faglig gode, motiverte og godt forberedte lektorer i skoleverket, er UV-fakultetet og ILS nødt til å åpne øynene for hvor problemet ligger, og spisse ørene når rådene og anbefalingene fra Nokut kommer.

"Hvis vi skal få flere boliger, må vi tillate flere av dem"

Powered by Labrador CMS