Bruk og kast? UiOs eiendomsdirektør John Skogen svarer lederen i Grønn liste om gjenbruk av kontormøbler.

Loven er ikke tilpasset sirkulærøkonomien

«De fleste møblene som blir til overs, er store, klumpete pulter og bokhyller, møbler som ikke passer inn i nye kontorlokaler – eller på en studenthybel, for den saks skyld», skriver eiendomsdirektør ved UiO John Skogen i dette svarinnlegget til Julianne Grovehagen.

Publisert Sist oppdatert

Debattregler i Universitas

• Vil du få din mening på trykk i Universitas? Send innlegget ditt på e-post til debatt@universitas.no.

• Typiske innlegg er mellom 1500 og 2500 tegn, inkludert mellomrom.

• Lengre innlegg kan vurderes i noen tilfeller. Vi tar oss retten til å forkorte innlegg.

• Vi trykker ikke innlegg som har vært publisert i andre aviser, eller som er hatske og trakasserende

• Legg ved et breddebilde av deg selv i e-posten.

• Frist for innsending av innlegg til papiravisen er søndag kl. 17.

• Legg ved et breddebilde av deg selv i e-posten.

Lederen i Grønn liste, Julianne Sørflaten Grovehagen, spør i [Universitas 23. mars](aa) hvorfor studentene ikke kan få brukte møbler fra UiO som erstatning for stengte lesesaler. Jeg har stor forståelse for at stengte lesesaler skaper frustrasjon, og for ønsket om å gjenbruke møbler UiO ikke lenger trenger. Som statlig virksomhet må imidlertid UiO følge lovverket. Slik lovverket er i dag, har vi ikke lov til gi bort møbler til studenter og ansatte.

Venstrealliansen er kritiske til lønnstrukturen i SiO: «Vi krever at SiO senker direktørlønna!»

Alle enhetene ved UiO eier sine egne møbler. For å bistå enhetene til å kaste færre møbler ved flytting og oppussing og sørge for at UiO reduserer avfallsmengden sin, har Eiendomsavdelingen lagt til rette for økt gjenbruk ved å samle møbler som kan gjenbrukes. Slik kan andre enheter og prosjekter gjenbruke dem i stedet for å kjøpe nytt.

Dessverre er det slik at de fleste møblene som blir til overs, er store, klumpete pulter og bokhyller, møbler som ikke passer inn i nye kontorlokaler – eller på en studenthybel, for den saks skyld. I tillegg er det dessverre slik at kostnadene for å demontere og redesigne disse møblene i dag er såpass mye høyere enn å kjøpe nytt. Det er ikke gjennomførbart med de budsjettene vi har.

Slik lovverket er i dag, har vi ikke lov til gi bort møbler til studenter og ansatte

Vi gjenbruker så mye møbler som mulig når vi pusser opp eller ommøblerer. Dette kommer både miljøet og studenter på campus til gode, som når vi skaper nye, moderne læringssentre, eller da vi åpnet Union Blindern i Frederikkebygningen. Union Blindern ble møblert med restaurerte gjenbruksmøbler da det ble rehabilitert i 2020. Det viser noe av arbeidet vi gjør med gjenbruk av møbler, men jeg skjønner at det er en mager trøst når hjemmeundervisningssituasjonen er der skoen trykker.

Lederkandidat i NSO om rusreformen: «Studentene trenger en ruspolitikk»

Lovverket som gjelder i dag, Instruks for utrangering, kassasjon og avhending av materiell og fast eiendom som tilhører staten, er fra 1993. Det er ikke tilpasset dagens fokus på sirkulærøkonomi. Direktoratet for forvaltning og økonomistyring har etablert et nettverk som skal gi innspill til en bedre ordning. Nettverket hadde sitt første møte denne uken. Vi skal følge nøye med på dette arbeidet, og tilpasse ordningene våre hvis det blir mulig.

En mer omfattende gjenbruksordning vil kreve store ressurser, folk som jobber der, IT-system og transport. Disse ressursene har vi ikke i våre budsjetter, men hvis det skulle bli aktuelt, håper jeg studentene blir med og finner en løsning.

Powered by Labrador CMS