Delte meninger: Mens enkelte studenter er fornøyd med det nye designet, er andre mer skeptiske.

Designbyrå fikk 1,6 millioner kroner for å lage UiOs nye nettside

Universitetet er selv fornøyd med nettsiden, mens det kan virke som at studentene har delte meninger. – Ser uferdig ut, sier student.

Publisert Sist oppdatert

Den nye nettsiden til Universitetet i Oslo (UiO) har blitt møtt med blandede reaksjoner blant studentmassen. Flere har blant annet ytret sterke meninger på appen Jodel. «Håper søkertallene til UiO går ned, og vi kan skylde på ræva design», har en bruker skrevet. På den andre siden er det noen som skriver: «Upopulær mening: den nye nettsiden ser smashing ut», hvorpå det oppstår diskusjon i kommentarfeltet.

Universitas har bedt om innsyn i nettsidens kostnader. Designbyrået Bleed har fått 1,6 millioner kroner for arbeidet med siden, mens det har gått ytterligere 900.000 kroner til utvikling og arbeid med brukeropplevelse.

I tillegg er det gått om lag ett årsverk over to år fra nettgruppen i Avdelingen for kommunikasjon og samfunnskontakt samt bidrag fra nettredaktører ved enhetene. UiO har jobbet med det nye digitale designet siden våren 2020.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Nytt design: – Bakgrunnen for det nye digitale designet er et ønske om at det skal fungere godt i digitale flater, at det gir enhetene større fleksibilitet, og at siden skal være helhetlig, opplyser Rossiné.

UiO svarer på kritikken

– Det er mange som har et sterkt forhold til Universitetet i Oslo, og det er vi veldig glad for, sier UiOs kommunikasjonsdirektør Berit Kolberg Rossiné i respons på de negative reaksjonene.

Hun understreker at det er naturlig at det kommer reaksjoner på en slik endring, hvor noen vil være misfornøyde, mens andre vil like det godt.

Rossinè påpeker at de selv er veldig fornøyd med resultatet, og at de jobber videre med å gjøre den enda bedre basert på tilbakemeldinger.

– Kan dere begrunne mangelen av farger på siden?

– Det er mange muligheter for å bruke farger i det nye designet, og enhetene har ønsket å kunne uttrykke seg med flere elementer enn i det forrige designet, forteller Rossiné.

– Det vil nok også bli brukt flere farger etter hvert som alle som publiserer, blir kjent med den nye siden, legger hun til.

På spørsmål om det var designbyrået Bleed som stod for den minimalistiske stilen, eller om stilen var et ønske fra UiO sier Rossiné at det var et samarbeid mellom Bleed og UiO.

Hvorfor ønsket UiO endring?

– Bakgrunnen for det nye digitale designet er et ønske om at det skal fungere godt i digitale flater, at det gir enhetene større fleksibilitet, og at siden skal være helhetlig, opplyser Rossiné.

Hun påpeker at det har skjedd mye med digitale flater siden UiO sist fikk nytt design, eksempelvis ved at man har fått mindre skjermer med bedre oppløsning.

– På den nye nettsiden skal studenter og ansatte kunne finne det de trenger raskt, uavhengig av om de bruker mobil, nettbrett eller pc, poengterer hun.

3 på Blindern

Gunnar Bugge Helle (25), studerer sosiologi
  • Gunnar Bugge Helle (25), studerer sosiologi

– Hva synes du om nettsiden?

– Jeg synes det ser ut som de prøver å få sånn moderne snitt, men så ser den ut som en uferdig side. Samtidig synes jeg den forrige siden var veldig dårlig også, den var i hvert fall veldig vanskelig å finne frem på den.

– Bedre eller dårligere enn den gamle?

– På den gamle var det veldig vanskelig å finne frem, til og med når man skulle bestille plass under korona, fy faen så lang tid det tok før jeg klarte å navigere meg frem dit.

– Designbyrået har fått 1,6 millioner kroner for å lage den, hva tenker du om det?

– Altså, jeg er jo ikke overrasket! Neida, men jeg synes man kunne forventet mye mer med utgangspunkt i de summene der.

Henrik Theo Høyum-Thomasen (26), studerer estetiske studier
  • Henrik Theo Høyum-Thomasen (26), studerer estetiske studier

– Hva synes du om nettsiden?

– Den er estetisk pen. Kanskje litt lukket, men fortsatt spennende.

– Bedre eller dårligere enn den gamle?

– Jeg vil si den er bedre. Den virker litt mindre som en kommunal nettside, dette er et gammelt universitet og den gjenspeiler litt mer bredden som er her på universitetet.

– Designbyrået har fått 1,6 millioner kroner for å lage den, hva tenker du om det?

– Det høres jo mye ut når man sier 1,6 millioner. Men jeg tenker det er verdt det, det er jo enormt mange studieretninger. Nettsiden skal jo inneholde alle de emnesidene og hele den pakken der, så at de har fått det, tenker jeg er greit.

Maria Igland (22), studerer psykologi profesjon
  • Maria Igland (22), studerer psykologi profesjon

– Hva synes du om nettsiden?

– Jeg synes nok den gamle var lettere å forholde seg til, jeg føler det er veldig stor avstand mellom søkefunksjonen og der det står «Universitetet i Oslo». Den ser litt mangelfull ut rent grafisk sett, men jeg er veldig for den nye fonten.

– Bedre eller dårligere enn den gamle?

– Jeg synes det er vanskelig å ta stilling til nå, jeg gleder meg til å se når den er helt ferdig, for da kan jeg komme med masse meninger om dette. Hvis den er ferdig, synes jeg de skal lage litt mindre rom mellom søkefunksjonen og universitetslogoen.

– Designbyrået har fått 1,6 millioner kroner for å lage den, hva tenker du om det?

– Da tenker jeg man prioriterer feil. Ikke for å være den personen som sier «vi er i en pandemi», men vi er i en pandemi. Selv om jeg er for at folk som driver med grafisk design, skal få betalt, så tenker jeg at det er penger man kunne brukt på noe annet.

Powered by Labrador CMS