MÅTTE LÅNE PENGER: Som student og permittert har Øystein Lundstad (30) måtte låne penger av familie og venner for å få ting til å gå rundt. Nå håper han på å kunne tjene litt penger på en nyoppstartet leveringstjeneste.

Koronakrisen har skapt nye jobbmuligheter:

– Alle monner drar akkurat nå

Etter et titalls jobbsøknader og total stillhet så det mørkt ut for den permitterte studenten Øystein Lundstad. Løsningen på pengeknipa ble å handle og levere varer på døren til andre.

Publisert Sist oppdatert

Delingsøkonomi

  • Delingsøkonomi er en forretningsmodell der privatpersoner selger tjenester eller leier ut eiendeler direkte eller ved hjelp av formidlingsselskaper
  • Forretningsmodellene gjør det enkelt å leie ut eiendeler som er ubrukt mesteparten av tiden
  • Uber, Nabobil og Airbnb er eksempler på tjenester som benytter seg av delingsøkonomiske forretningsmodeller
  • Kilde: Skatteetaten

På sykkel, iført lette sommerklær og med mobilen i lommen er student Øystein Lundstad (30) allerede fullt utstyrt og «på jobb». Denne dagen står han på Youngstorget i vårsolen, men i teorien kunne han oppholdt seg hvor som helst. Arbeidsplassen er alt innenfor radiusen han kan nå med sykkelen sin, oppdragsgiveren kan være hvem som helst i hele byen, og arbeidstiden velger han selv.

På kartet på Lundstads mobil har det dukket opp en handleforespørsel fra en mann i nærheten: Han trenger en USB-lader fra Clas Ohlson. Med et par klikk sikrer Lundstad seg oppdraget, blir akseptert for leveranse og setter seg på sykkelen til nærmeste Clas Ohlson-butikk.

Satser på delingsøkonomi

For permitterte studenter som må grave ekstra dypt i lommene om dagen, dukker det stadig opp nye jobbløsninger.

I mars bestemte gründer-duoen Yrsa Ulriksdottir (25) og Adiam Mengis (38) seg for å utvikle en ny tjeneste som sikter seg inn på å løse to problemer som har gjort seg særlig gjeldende de siste månedene: arbeidsløse, pengetrengende unge og handletrengende, hjemmesittende folk.

– 12. mars ble Yrsa permittert. Like etter det satte vi oss sammen og begynte å samle inn informasjon om hva som var gjennomgående i folks behov nå, forteller Mengis, som er daglig leder i selskapet.

INNOVATIVE: Yrsa Ulriksdottir (25) og Adiam Mengis (38) måtte tenke nytt da koronakrisen traff. Det resulterte i tjenesten Svop, som både skal gi studenter jobb og hjelpe andre med handling i hverdagen.

Nå er de glade for at de har funnet en løsning som kan svare til problemer som mange studenter har.

22. april lanserte de tjenesten Svop. Konseptet går ut på å koble sammen en «løper», kalt en runner, og en bruker som trenger en eller flere varer fra en fysisk butikk.

– Kunden kan bestille hva man vil fra hvilken som helst butikk og fra inntil tre ulike butikker på én handletur. Kunden betaler det varen faktisk koster, og et fast honorar til runneren og Svop, forteller Mengis.

Hun mener det blir en form for delingsøkonomi, hvor runneren får den største delen:

– Vi tror en slik delingsøkonomi er fremtiden.

Fikk du med deg denne? Statsbygg overtar ikke UiO sine eiendommer likevel

Koronaens arv

Gründerne får støtte av universitetslektor ved USN Handelshøyskolen Terje Andersen.

– Delingsøkonomitjenester har vært en trend ganske lenge som jeg tror vil komme enda sterkere ut av denne tiden, sier Andersen, som underviser i innovasjon og entreprenørskap.

Han er likevel klar på at vi ennå har flere utfordringer som må tas på alvor når det kommer til delingsøkonomi.

– Vi må finne løsninger på hvordan inntektsstrømmene skal komme samfunnet til gode, og hvordan man kan få til en bærekraftig inntektsmodell med delingsøkonomi. Vi er ikke helt i mål der, og det kommer til å bli en utfordring.

Han er ikke overrasket over at det blomstrer opp ekstra mange digitaliserte gründervirksomheter om dagen.

– Vi hadde allerede startet på et tiår hvor digitalisering kommer til å forandre verden. Så kom korona, og digitaliseringen skjøt til værs. Vi har sett flere endringer på to måneder enn på mange år, påpeker han.

Han mener vi må regne med at endringene vi har sett, har kommet for å bli.

– Jeg ser ikke at vi kommer tilbake til det samme samfunnet når dette er over. Normalen blir annerledes.

Han tror digitale bedrifter som Svop kan se positivt på fremtiden.

– Det er alltid slik at det er mange grundervirksomheter som starter opp, og mange som dør ut. Men jeg tror at flere har sjans til å overleve nå fordi samfunnet kommer til å endre seg raskere og de gamle forretningsmodellene står for fall.

Les også: Slik lykkes du på hjemme­ek­samen

Stor studentpågang

Nå står mange studenter i kø for å kapre seg oppdrag gjennom handleappen, og Lundstad er bare én av dem. Han er ved godt mot på dagens første handletur på Clas Ohlson, og det tar ikke mange minuttene å finne varen og betale med eget kort før han er tilbake på sykkelen. Når han overleverer varen, skal kunden vippse tilbake pengene direkte til studenten.

HOLDE HJULENE I GANG: På jobb trenger studenten Øystein Lundestad bare sykkel og mobil. Slik frakter han varer rundt til kunder i byen.

På én tur tjener Lundstad minst 55 kroner. Dersom han tar mange nok turer på én dag kan det likevel være lønnsomt.

– Alle monner drar akkurat nå. Jeg har ikke hatt noe arbeid på lenge og får heller ikke dagpenger, forteller Lundstad.

Raske penger

30-åringen har lenge vært bekymret for hvordan han skal klare seg etter å ha søkt flere titalls jobber. Nå er han mer optimistisk.

– Jeg har måtte låne penger fra familie og venner. Nå er jeg bare utrolig glad for å finne en måte jeg kan jobbe litt på, sier han og legger til:

– Jeg tar alle handlelistene jeg kan få. Jeg kunne tatt tretti handleturer på en dag, jeg altså. Sikkert mer også. Om jeg kan tjene et par tusen i måneden, hadde det løst mye, konstaterer studenten.

Slike situasjoner som Lundstad står i, er nettopp det gründerne har tatt høyde for i planleggingen av konseptet. Tar du en handletur i dag, får du utbetalt pengene i morgen.

– Folk trenger penger nå, ikke om en måned. Det ser vi har vært lukrativt for studenter, påpeker Mengis.

Sykkel, sennep og menneskekontakt

Lundstad tar en titt på kartet før han setter kurs mot kunden.

– Første stopp i dag blir Grünerløkka, annonserer han. Det har gått knappe ti minutter siden han plukket opp handlelisten og ble satt på oppdraget.

DAGENS OPPDRAG: Øystein Lundestad utfører dagens første handletur.

Forrige uke hadde han sin aller første handletur. Lundstad peker på menneskemøtene som et stort bonus i jobben:

– Jeg handlet dijonsennep og grapefrukt for noen i matbutikken forrige uke. Det fine var å få mulighet til å komme i kontakt med mennesker i nærheten av meg, hjelpe til og samtidig være på jobb.

Les også: Slik har SiO blitt rammet av korona­krisen – og slik skal de gjenåpne

Leverer varene

Vel fremme i Helgesens gate ringer Lundstad på hos kunden. Hadde det ikke vært for en Universitas-journalist på slep, tror han selv det hadde tatt nærmere 15 minutter fra han fikk forespørselen, til han sto utenfor med en USB-laderen. Da kan han håpe på en god kundevurdering, som sørger for flere nye oppdrag.

– Kondomeriet hadde vært det rareste stedet å handle for noen. Men jeg hadde gjort det. Det hadde vært krydder i hverdagen, sier han og ler.

LØNNSOM LEVERANSE: Kunden får levert varen på døra.

Kunden som møter ham i døren, er verken syk eller i karantene. Han har hjemmekontor med barn i stuen og har ikke mulighet til å dra ut og handle. Men han trenger en USB-lader , og da hjelper det ikke at Clas Ohlson har nettbutikk som leverer innen et par dager.

Vippsingen og overrekkelsen av varen går raskt, og begge parter kan gå hvert til sitt. Til tross for at Lundstad studerer helse og livsstilsendring, tør han nå å si seg fornøyd med at det finnes travle, nytenkende mennesker som er med på å gi ham en jobb.

Powered by Labrador CMS