Provosert: Linn Skyum er skuffet over hvordan bachelor-oppgaven hennes ble illustert.

Studenttopp føler seg misbrukt i UiO-reklame

Universitetet i Oslo (UiO) klippet inn fattige, afrikanske landsbybarn i en promofilm om høyere utdanning i Cape Town.

Publisert Sist oppdatert
Barn: Slik valgte UiO å illustrere høyere utdanning i Sør-Afrika. Foto: Skjermdump

– Dette er studenter ved universitetet i Cape Town, ikke skolebarn.

Linn Skyum, politikk og medieansvarlig i Velferdstinget i Oslo og Akershus, skrev bachelor i utviklingsstudier da hun ble kontaktet av Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi. De ville lage en promofilm for UiO der Skyum fortalte om bacheloroppgaven.

Skyum stilte opp, og fortalte om skolepenger til høyere utdanning i Cape Town i Sør-Afrika. Dette ble kryssklippet med bilder av små afrikanske skolebarn, ikke studenter.

Her har Skyum makt: Dette er Velferdstinget

– Misvisende

Filmskaperne ønsket i følge Skyum bilder av fattige landsbybarn. Da ba hun eksplisitt om at arbeidet hennes ikke skulle bli fremstilt slik. Overraskelsen var derfor stor da Skyum ble gjort oppmerksom på videoen nå i vår.

– Føler du deg misbrukt?

– Det er skuffende når sånne ting skjer. Det er vanskelig å tro at det utelukkende er en misforståelse.

Skyum mener fremstillingen er misvisende overfor hennes bacheloroppgave, men også for utviklingsstudier generelt.

– Det er jo et fagområde det hersker mange misforståelser om, hvor mange tror at det kun handler om bistandsarbeid:

– Dette er respektløst ovenfor studentene jeg har skrevet om, sier hun.

– Vil du anbefale andre å være med i promofilmer?

– Det blir vanskelig å anbefale etter min opplevelse.

Skyum svarer på kritikk: Velferdstinget er ikke et b-lag

Burde tatt kontakt

Videoen av Skyum ble brukt som reklame for UiO i to uker, og hun fikk ikke vite om videoen før noen tilfeldigvis kom over den. Da Skyum kontaktet fakultetet og filmskaperne fikk hun en beklagelse. Filmen er nå trukket tilbake.

Tone Vold-Sarnes, underdirektør for fakultetsadministrasjonen ved det samfunnsvitenskapelige fakultetet, innrømmer i ettertid at prosessen rundt filmen ikke har vært optimal. På spørsmål om hvorfor de har valgt å klippe inn et bilde som ikke er relevant, svarer hun:

– Vi la til dette bildet fordi vi mente det var et godt illustrasjonsbilde.

– Har dere bevisst gått mot studentens ønske?

– Vi ser i ettertid at vi burde ha kontaktet studenten for en gjennomgang av filmen før den ble lagt i sosiale medier.

Vold-Sarnes varsler at fakultetet nå går gjennom sine rutiner for å forhindre at noe lignende kommer til å skje igjen.

Slik fordelte Velferdstinget pengene: De store vinnerne og taperne

Filmatiske hensyn

Filmen ble ifølge Vold-Sarnes lagd som et samarbeid mellom Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi og selskapet Visuello.

Filmskaperen Oda Hveem i Visuello kjenner ikke til saken, men kaller den beklagelig.

– Vanligvis er det kommunikasjonsavdelingen ved fakultetet som står for kontakten med intervjuobjektene. Det har vært rutine at man har fått se filmen, men kanskje det har gått litt fort i svingene her.

Powered by Labrador CMS