Byrådet bryter sitt eget løfte. Nå blir det dyrere å reise kollektivt for studenter

Fra 28. januar øker prisene på månedskort hos Ruter med 20 kroner. – Det er skremmende å forholde seg til, sier leder for Velferdstinget, Elisabeth Holien.

Publisert Sist oppdatert

– Det er skuffende at politikere kan gå høyt ut og love at studentene skal komme billig hjem, også gjør de ikke det. Dette er kjipt for studentpolitikere som jobber å få gjennomført politikken de har vedtatt.

Lederen for Velferdstinget i Oslo og Akershus er skuffet over de nye billettprisene som trer i kraft i slutten av måneden.

Fra 28. januar skal en 30-dagersbilletten for studenter koste 442 kroner for sone 1. Holien ser på prisøkningen som et løftebrudd fra politikerne.

– Man sitter igjen i med et inntrykk om at dette er løftebrudd. Oslopolitikere forsvarer det med at det er et kompromiss med Akershus. Studentene kan selvsagt ikke være fornøyd med et kompromiss som går på vår bekostning. Byrådet klarer ikke innfri løftene de har kommet med, det er helt klart, sier hun.

Bedre stemning i august: Ruter utvider rutene i fadderuka

– Skremmende

Holien sikter til Plattform for byrådssamarbeid for det sittende byrådet som gjelder fra 2015-2019. Der står det:

– Kollektivtransporten skal være tilgjengelig, rask og pålitelig. For å sikre en mest mulig effektiv drift vil byrådet gå gjennom organiseringen av kollektivtrafikken i Oslo. Byrådet vil ikke øke prisene på månedskort for ungdom og for studenter i bystyreperioden.

Men er det egentlig så farlig at prisene øker med skarve 20 kroner?

– 20 kroner i seg selv er ikke den største prisstigningen vi har opplevd noen gang. Men dette viser at når politikerne kommer med et løfte til studentene så er det ikke sikkert at holdes. Det er skremmende å forholde seg til, sier Holien.

Hva er egentlig Holien leder for? Dette er studentpolitikken og så mye koster den

– Ikke helt i mål

Daniel Rees (MDG), Byrådssekretær for miljø og samferdsel i Oslo, mener at Høyre, og regjeringen må ta sin del av skylden.

– Akkurat i år er billettprisøkningen større enn inflasjonen, og denne økningen er et øremerket bidrag til å bygge ut viktige kollektivprosjekter som ny t-banetunnel gjennom sentrum og Fornebubane. Dette var et krav fra Høyre i bompengeforhandlingene i 2016. Høyre- og Frp-regjeringen har i tillegg økt momsen på kollektivtransport fra 1. januar.

I plattformen for byrådssamarbeid fredet dere prisene for studenter. Nå øker dere prisene likevel. Er dette et løftebrudd til studentene?

– Byrådet har jobbet hardt for å unngå prisøkninger i kollektivtransporten, men her har vi dessverre ikke kommet helt i mål. Når vi skulle forhandle frem en bred politisk avtale om fremtidens kollektivsystem i Oslo, var det et viktig krav fra Høyre at kollektivreisende også skulle betale mer, sier Rees.

Byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Bergs studietid: –Jeg sov på et loft

– Jobbet hardt

På tross av Rees sier han har forståelse for en prisøkning kan svi på studentens loimmebok, mener han at tilbudet har blitt mye bedre for studenter. Han trekker blant annet frem flere avganger for nattbussen.

Rees mener tilbudet hadde blitt enda dyrere med et annet byråd.

– Jeg tenker at byrådspartiene har jobbet hardt for å unngå prisøkning, og at vi i hvert fall har lyktes med å redusere det som ville blitt en mye større prisøkning dersom det ikke var vi som styrte byen.

Powered by Labrador CMS