Fullt: Det var god stemning da Universitas besøkte studentpuben forrige fredag.

Advokatfirma sponset studentpub med hemmelig beløp – nå forvises de fra universitetet

Jusstudentenes populære studentpub, Frokostkjelleren, taper store summer på universitetets reklamenekt.

Publisert Sist oppdatert

– På Frokostkjelleren, jusstudentenes tilholdssted, kjøper du ikke en GT, men en «Wiersholm», skrev tidligere Universitas-journalist Vebjørn Wold i kommentaren [«Smakløse tapasjurister»](4) tidligere i år.

Det kan det derimot bli en slutt på nå. Eiendomsavdelingen har nemlig nektet Frokostkjelleren å reklamere for deres mangeårige samarbeidspartner advokatfirmaet Wiersholm. Dermed taper den berømte studentpuben ikke bare store summer i årlige sponsorinntekter, men også faglige bidrag som manuduksjoner, eksamensforberende forelesninger om ulike rettslige temaer.

STUDENTPUBER UNDER ANGREP: 3D-printere kan erstatte studentkro

Konfidensiell pengesum

Baruniformene, parasollen i bakgården, barmatter, menyer og glass var prydet med advokatfirmaets logo. Nå må alt bort.

Markeds- og kommunikasjonsdirektør i Wiersholm, Christine Liæker Lindberg, skriver i en e-post at advokatfirmaet har respekt for avgjørelsen.

– Vi synes det har vært hyggelig å få være med å støtte jusstudentene og Frokostkjelleren gjennom vår sponsoravtale med dem.

– Hvor mye penger har det vært snakk om?

– Det er dessverre konfidensielt mellom partene.

STUDENTPUBER UNDER ANGREP: SiO stengte studentpub og kan ikke love at den gjenåpnes

Overlever uten støtte

Heller ikke Frokostkjelleren ønsker å oppgi hvor mye penger advokatfirmaet har bidratt med utover at det er snakk om «et betydelig beløp».

Styremedlem i studentpuben, John Terje Larsen, forteller at den nye situasjonen er en utfordring for studentpuben, men at universitetet hjelper dem med å tilpasse bedriften. Samtidig tror han at de skal klare å overleve, selv uten støtten fra Wiersholm.

– Vi ser frem til å gi studentene et godt tilbud i mange år fremover.

Husker du? UiO stengte whisky-smaking

Det finnes unntak

Britt Amundsen Hoel, assisterende eiendomsdirektør ved Universitetet i Oslo forteller at bakgrunnen for kravet var at man i forhandlingene om en ny leieavtale bestemte seg for en gjennomgang av reklamen i lokalene.

Etter denne gjennomgangen falt Eiendomsavdelingen ned på at reklamen måtte fjernes.

– Er dere ikke redde for at dette skader studentengasjementet uforholdsmessig mye?

– Eiendomsavdelingen forholder seg til UiOs vedtatte reklameforbud som studentene har vært en av pådriverne for.

– Hva skal til for at Eiendomsavdelingen gjør unntak fra reklameforbudet?

– Eiendomsavdelingen forholder seg til UiOs vedtatte reklameforbud som studentene har vært en av pådriverne for.

I dag er det kun bysykkelstativene som er unntatt forbudet. Dette er ikke første gang Eiendomsavdelingen stopper reklame ved universitetet. Hoel trekker frem en sak fra januar da en voksesalong ikke fikk reklamere for «brazilian wax». Den gangen uttalte eiendomsdirektør John Skogen at både universitetet og Studentparlamentet var enige om at reklame skulle være ulovlig.

Powered by Labrador CMS