Nødvendig med matpakke: Ole Kristian Bratseth (til venstre) og Leif Peder Oma reagerer på kvaliteten i kantinen. -Noen dager er maten bare en ubestemmelig gugge, sier Ole Kristan Bratseth.

Raser mot kantinekvaliteten på MF: – Maten er en ubestemmelig gugge

Studenter, ledelsen og studieleder mener kvaliteten på SiO-kantinen ved Det teologiske Menighetsfakultet (MF) har stupt de siste årene. Nå krever de endring.

Publisert Sist oppdatert

I kantinen på MF sitter de to teologi-studentene Ole Kristian Bratseth og Leif Peder Oma. Bratseth har en tom matboks foran seg. Ingen har kjøpt mat fra kantinen.

– Mange av oss som har gått her lenge er enige om at kvaliteten har sunket drastisk de siste årene. De nye studentene lever i uvitenhet om hva som en gang var, da vi levde i det lovede land. Jeg må si jeg synes synd på de, sier Ole Kristian Bratseth, som studerer teologi på sjette året.

Han forteller at siden han startet har utvalget blitt dårligere, åpningstidene har blitt kortere, og kvaliteten på maten har blitt veldig variabel. Leif Peder Oma er enig.

– Det aller verste er pastarettene. Pastaen er helt hard, og jeg tar meg i å lure på om det er gummi, sier han.

Sett dette leserbrevet? Make Frederikke great again

– SiO skyver studentene foran seg

Begge guttene reagere kraftig på åpningstidene på kantinen.

– Jeg har ennå ikke dratt kortet i kantinen siden jeg startet for over et halvt år siden. Kantinen er altfor dyr, og det er sjelden noen attraktive retter. Hva er vitsen med en kantine som åpner ti og stenger kvart over to? Jeg får hverken spist frokost eller middag her, sier Oma og legger til:

– En gang så jeg en fyr som måtte betale 26 kroner for tre brødskiver. Det er jo helt sykt.

Vurderer oppsigelse

Leder for studentrådet, Fam Karine Heer Aas, og direktør ved MF, Beate Pettersen, er helt enig i at kantinen har forringet seg de siste årene.

– Det er urettferdig at studentene på MF får et dårligere tilbud enn andre studenter. MF er ikke sted studentene oppholder seg utover ettermiddagen, blant annet på grunn av kantineordningen. Dette fører til en ond spiral der SiO ikke tjener penger, sier Pettersen.

Har dere vurdert å si opp SiO?

– Det har vært oppe til diskusjon å si opp SiO, men det er siste utvei. Vi føler en lojalitet til SiO. De er viktige for studentvelferden.

Frederikke vs SV-kantina: Hvor får du mest for pengene?

Maten: Slik så maten ut da Universitas var på besøk

Ønsker lengre åpningstid

Fam Aas forteller at hun føler at SiO ikke tar kritikken på alvor.

– Når vi har møter med SiO, legger de skylden over på oss og sier at det studentene som ikke bruker kantinen nok. Det er imidlertid vanskelig å støtte kantinen med kvaliteten som er nå. Vi betaler semesteravgift og burde få det samme tilbudet som andre studenter.

Hva må SiO gjøre?

– Det første som må skje er at de utvider åpningstiden. Slik det er nå klarer de ikke engang å tilby en kaffe før klokka ti, sier Aas

Lite kundegrunnlag

Inger Hegstad Krüger, fungerende administrerende direktør i SiO Mat og Drikke, medgir at åpningstiden på kantinen er redusert de siste årene. Likevel mener hun at kundegrunnlaget legger begrensinger for driften,

– Åpningstiden er i dag kvart over ti til kvart over to. Etter dette tidspunktet henviser vi til kafeen vi har på Musikkhøgskolen som ligger like ved. Med det totale kundegrunnlaget som er i området, har vi dessverre ikke mulighet til å ha fulle åpningstider på begge steder, skriver Krüger i en e-post.

Er det ikke SiOs kantiner sin oppgave å gi alle studentene et godt tilbud uansett om det er lønnsomt?

– SiO ønsker å gi så godt tilbud som mulig innen alle tjenester vi leverer. Det er imidlertid en forutsetning for SiO at SiO Mat og Drikke ikke går med økonomisk underskudd, da semesteravgiftsinntektene benyttes til å subsidiere andre av SiOs velferdstilbud.

Les denne: Direktør i SiO Mat og Drikke forsvarer hektorpris og «tacokultur» på Frederikke

Bra for lommeboken

På tross av at både Ole Kristian Bratseth og Leif Peder Oma er svært misfornøyde med tingenes tilstand, klarer de likevel å se noe positivt ved situasjonen.

– Det eneste positive med så dårlig kvalitet på kantinen er at økonomien til studentene blir bedre. Ingen kjøper her lengre, sier Bratseth.

Powered by Labrador CMS