Stort omfang: Omtrent 10.000 nordmenn besøker Sexhibition hvert år. De fleste får en opplevelse de sjeldent ellers får.

Sexleketøy og kapital

På Sexhibition skal alle tanker om sex slippes fri. Men vi er langt mindre seksuelt frigjorte enn vi liker å tro, mener forskere.

Publisert Sist oppdatert
Feminist: Svenske Luna D’vil gjør seg klar for opptreden. Hun er stolt av å være stripper, og synes det er synd at stripping fortsatt er et tabu i Norge.

Sexhibition

  • Årlig, norsk varemesse, hovedsaklig med utstillere av erotiske og pornografiske produkter.
  • Arrangeres i Rockefeller Music Hall i Oslo.
  • Nordens største erotiske messe.
  • Startet opp i 1995.
  • Tar inngangspenger og har 18 år aldersgrense.
  • Kilde: sexhibition.no og Wikipedia

– Jeg er her for å se mannlige strippere, gliser student Karoline Andersen (23), og kaster et blikk opp på scenen. En mann er i ferd med å vise publikum hva som skjuler seg bak glittertrusa. Andersen studerer for å bli illustratør, og ble drevet hit av nysgjerrighet.

Inspirasjon: På Sexhibition kan man finne vibratorer og dildoer i alle størrelser og i alle prisklasser.

På Sexhibition, det årlige arrangementet på Rockefeller, kan blyge nordmenn gå på foredrag og lære mer om sin egen seksualitet. Trodde vi. Men det ellers så kjente konsertlokalet er i stedet gjort om til en berlinsk 30-tallsbule med strippestang og glitter i taket. Langs veggene står salgsboder for sexleketøy i alle størrelser. I et hjørne kan man betale for å få puppe-healing, og i et annet vises pornofilmer på flatskjerm. Snertne jenter med minimal bekledning traver rundt i alt for høye hæler, og gjester så gamle som 80 år kan spottes i øl-køa. Ikke akkurat et forum for kunnskapstørste studenter.

Kommers: Sexhibition-arrangør Nils Ally er opptatt av å frigjøre samfunnet fra dets negative holdning til sex. Dette gjør han ved å bevisst promotere den kommersielle siden av seksualitet.

– Før inviterte vi leger hit for å snakke om seksualitet. Men de tok for mye betalt og var fulle på seg selv, så vi slutta med det, forteller arrangør Nils Ally.

Han leder messa for 19. året på rad. Han kommer opprinnelig fra Guyana, men har hatt en fot plassert godt innafor norsk pornobransje siden 1992. Han understreker at folk som kommer til Sexhibition søker opplevelser, ikke foredrag.

– De ønsker å sprite opp sexlivet sitt, og setter pris på nye ideer og impulser fra showene våre, sier han.

Målet med arrangementet er altså å liberalisere folks tanker om seksualitet.

– Sexhibition skal frigjøre samfunnet fra dets negative holdninger til sex, sier Ally.

Vi omringes av sex: Er det ikke Dagbladets ti lugubre tips til heitere sex, så er det musikeres oppskrytte intimskildringer. Vi har seksualundervisning flere ganger i løpet av grunnskolen, og unge mennesker forventes å ha bred seksuell kompetanse. Ifølge Norsk Psykologforening har det økte fokuset på seksuell helse ført til at stadig flere utdanner seg til seksualrådgivere.

Det forskes på sex i stor skala, innenfor etablerte fagdisipliner som psykologi, medisin, sosiologi, sosialantropologi – til og med filosofi. Vi hører stadig at sex ikke lenger er tabu. Men det betyr ikke at vi har frigjort oss fra gamle regler, mener Ragnhild Fjellro, høgskolelektor ved Høgskolen i Østfold og tidligere medarbeider i KILDEN, informasjonssenter for kjønnsforskning.

– Riktignok snakker man kanskje mer eksplisitt og direkte om sex i dag, men hva er det vi snakker om når vi snakker om sex? Mitt inntrykk er at det fort handler om teknikaliteter, sier hun.

Fjellro refererer til magasiner og mediers såkalte ekspertråd om hva som skal til for et godt samliv.

– Det er som om man får utdelt et bestemt skript for hvordan det seksuelle skal være, og hva som skal være viktigst. Hvis du går utenom, er det feil. Mens de litt lengre samtalene, de som går dypere og handler om hva sex egentlig betyr for oss som mennesker, ser jeg mindre til i det offentlige rom, sier Fjellro.

Hun mener den påståtte frigjørende effekten av arrangementer som Sexhibition må tas med en klype salt. De har i første rekke et kommersielt preg, påpeker hun.

– Salg av sexleketøy kan ha noe frigjørende ved seg, men ikke desto mindre er produktene uløselig bundet til en markedslogikk, der noen til sjuende og sist skal tjene penger på sex. Hvis det er denne logikken som er styrende når vi snakker om sex, er jeg usikker på hvor mye mer åpne og frigjorte vi egentlig er blitt, sier hun.

– Vi er her for å kjøpe sexleketøy og for å se om vi kanskje kan finne noen å «swinge» med, forteller en besøkende som ikke ønsker å ha navnet på trykk, og gløtter bort på kjæresten.

De synes begge at det er uproblematisk å snakke om sex. Andre gjester diskuterer høylytt ulike stillinger, og noen har til og med tatt av seg på overkroppen. Blygheten som ofte preger Ola Nordmann er som sunket i havet. At sex er gøy og skal utføres så mye som mulig, er åpenbart mantraet.

– Den store misforståelsen i vårt samfunn er at mange tror kvalitet er lik kvantitet. Å være god i senga har ingen ting å gjøre med å ha mange sexpartnere, sier Jørgen Ludvig Lorentzen, forsker ved Senter for tverrfaglig kjønnsforskning, Universitetet i Oslo (UiO).

– Dette med kvantitet kom inn på 1500-tallet med Casanova og Don Juan som snakket om sine erobringer. Det kan godt sees som en del av kapitalismens inntreden i økonomien, da kvantifiseringen ble stadig viktigere, sier Lorentzen.

I tidligere tider, fra antikken og fram til 1800-tallet, ble erotikk tvert imot sett på som en kunst der kvaliteten var viktigst, forklarer han.

– Forbrukermentaliteten har sneket seg inn i sexlivet. Det er stakkarslig at man tenker om sex på samme måte som med penger: Jo mer, jo lykkeligere.

– Woman! roper Sexhibition-arrangør Nils Ally til en toppløs kvinne foran sminkespeilet. Vi er backstage, og Ally introduserer oss for stripperen Luna D'vil, som gjør seg klar til kveldens første opptreden. Andre strippere løper rundt oss, roper etter flaska med baby-olje eller smører vaselin i skrittet. Kvinner så vel som menn.

– I strippemiljøet finnes sterk feminisme. Vi backer hverandre alltid opp og føler oss veldig frigjorte, sier hun, mens hun justerer sminken og fester klaser av falskt hår i nakken.

Arrangør av Sexhibition, Nils Ally, mener forskerne tar feil når de påstår at dagens seksualitet er påvirket av markedslogikk og nye sett med regler som hindrer fri utfoldelse.

Det er ingen som promoterer en rosa kanin-vibrator med hensikten å hjelpe par å forelske seg

Nils Ally

– Sexleketøy har ingenting med kjærlighet og hvordan man opplever sex følelsesmessig å gjøre. Det handler om de ytre delene av seksualitet. Det er ingen som promoterer en rosa kanin-vibrator med hensikten å hjelpe par å forelske seg, sier han.

– Ingen forsker kan komme her og fortelle meg hva som er riktig og ikke riktig med sex. Mennesker kjenner sine egne følelser best, og vet selv hva de liker og ikke liker, sier han.

– Men er det en bevisst promotering av den kommersielle siden ved seksualitet på Sexhibition?

– Ja, det er det. Ingenting blir produsert uten den hensikt å tjene penger, det samme gjelder sexbransjen. Det er slik samfunnet er blitt. Produktene vi promoterer her prøver ikke å påvirke synet på seksualiteten, de gir opplevelser. Det er det de kommer hit for, og det må jo være greit, sier han.

Powered by Labrador CMS