FORNØYD: Thomas Axelsen mener STUDiO har lykkes i målet om å skape en fantastisk studiestart for nye studenter.

STUDiO-ledelsen tilbakeviser kritikk

«Middelmådig«, «selvmedlidende» og «dårlig organisert«? STUDiO-ledelsen kjenner seg ikke igjen i kritikken som har vært rettes mot årets festival. For første gang på mange, mange år har konsertene under STUDiO gått med overskudd.

Publisert Sist oppdatert
UNIVERSITAS: 12. august 2009
GODT BESØKT: Fra Den store festen på Chateau Neuf 22. august.
UNIVERSITAS: 26. august 2009.
UNIVERSITAS: 19. august 2009

STUDiO-resultater

  • Omsetningen totalt ved Det norske studentersamfund kom på 2,6 millioner kroner i august. Dette var ny omsetningsrekord.
  • Fra i fjor økte omsetningen ved DNS med 15 prosent under første uke av årets STUDiO-festival. For festivalens andre uke økte omsetningen med 70 prosent. For august som helhet var økningen på 40 prosent.
  • 2500 studenter deltok på Semesterstartfesten i år, mot 1700 i fjor.
  • 100 nye frivillige ble rekruttert til DNS under STUDiO-festivalen. Fra før hadde DNS 400 frivillige.
  • 3100 medlemskap i DNS ble solgt under årets festival. I fjor solgte man 2200 medlemskap.
  • Omsetning er målt i summen av solgte medlemskap, salg av mat og drikke, samt inngangspenger til de ulike arrangementene.

De siste ukene har flere tatt til orde for å omorganisere semesterstartsfestivalen STUDiO, grunnet få store navn på programmet og angivelig problematisk ledelsesstruktur. I et leserinnlegg i forrige ukes Universitas foreslo Anne Nordheim i Det norske studentersamfund (DNS) å overføre ansvaret for STUDiO til hovedstyret i DNS, i stedet for å fortsette med en egen festivalledelse, slik man har hatt tradisjon for å gjøre.

Informasjonsansvarlig for årets STUDiO-festival, Knut Killmer, karakteriserer dét forslaget som tåpelig.

– Hovedstyret har allerede mange og krevende oppgaver. Hvis de skulle overtatt ansvaret for festivalen, ville det gått ut over de andre oppgavene og aktivitetene på Chateau Neuf, sier Killmer.

Han får støtte av hovedstyreleder i DNS, Thomas Axelsen, som frykter at STUDiO vil bli for bundet til Chateau Neuf hvis hovedstyret skulle overta.

– En av målsetningene med STUDiO er nettopp å inkludere studentforeninger og å skape møteplasser også utenfor Studentersamfundet, poengterer Axelsen.

– Uklar arbeidsfordeling

Et av problemene som har vært pekt på, er utgivelsen av festivalavisen. Redaktør for årets avis, Madelen Ueland, legger ikke skjul på at det interne samarbeidet med STUDiO-styret har vært frustrerende.

– Ledelsen var preget av en utydelig arbeidsfordeling. Det var uklart hvem som var ansvarlig for hva. Ofte var det vanskelig å få kontakt med de ansvarlige. Derfor måtte jeg selv gjøre ting som strengt tatt ikke falt inn under mine oppgaver som redaktør.

Også selve prosessen med å få ut avisen var preget av problemer.

– Midt i produksjonsprosessen bestemte plutselig festivalledelsen at de ikke ville utgi noen avis likevel. Etter en del konflikter og rot ble det til slutt avis likevel, selv om den først gikk i trykken langt ute i første uke av STUDiO, forteller redaktøren.

Hun håper at festivalstyret i fremtiden blir utvidet med flere stillinger med klarere definerte arbeidsoppgaver.

Fornøyd ledelse

Informasjonsansvarlig Killmer mener organiseringen av STUDiO har fungert godt. Han understreker at alle som jobber med festivalen, har deltatt på frivillig og ulønnet basis.

– Når enkelte oppfatter at ansvarsfordelingen har vært uklar, skyldes det at vi har blitt nødt til å improvisere en del etter en del uforutsette ting under selve festivalen. Det er ikke alltid mulig å få tak i den som er ansvarlig for det du sliter med der og da, og da må du ta ansvar selv, sier Killmer.

STUDiO-ledelsen og hovedstyret i DNS vil nå foreta en intern vurdering av årets festival.

Det har ikke lyktes Universitas å komme i kontakt med sjef for årets STUDiO-festival, Pio Rasch-Halvorsen, tross gjentatte henvendelser.

Melder om rekordomsetning

– Tilbakemeldingene vi har fått fra publikum, har vært overveiende positive, sier leder i Studentersamfundet Thomas Axelsen. Han forteller om omsetningsrekord og fulle hus på Chateau Neuf på flere av STUDiOs arrangementer.

Knut Killmer i STUDiO karakteriserer programmet for årets festival som variert og vellykket.

– Vi satset på å skaffe få, men gode artister. Det at omsetningsrekorden på Chateau Neuf er knust, er et håndfast bevis på at vi har lyktes i å appellere til mange, mener Killmer.

– Vi ser også at konsertdriften går med overskudd for første gang på mange, mange år. Dette viser jo også at man har lagt seg på et fornuftig nivå i bookinglandskapet, sier Axelsen.

Han tror kritikken mot festivalprogrammet skyldes at enkelte har misforstått STUDiOs profil.

– STUDiO er ikke ment å være en musikkfestival, men et forum hvor studentforeninger, universitetet og DNS viser nye studenter hva de har å tilby, understreker hovedstyrelederen.

Powered by Labrador CMS