SJELDENT SYN: Konsertene på Chateau Neuf trekker for få folk. For dårlig markedsføring får mye av skylda.

Trekvart million i minus

Konsertdriften på Chateau Neuf gikk med dundrende underskudd i 2008.

Publisert Sist oppdatert
SJELDENT SYN: Konsertene på Chateau Neuf trekker for få folk. For dårlig markedsføring får mye av skylda.
SJELDENT SYN: Konsertene på Chateau Neuf trekker for få folk. For dårlig markedsføring får mye av skylda.
SJELDENT SYN: Konsertene på Chateau Neuf trekker for få folk. For dårlig markedsføring får mye av skylda.

«Et dramatisk underskudd» og «store mangler på kostnadskontroll» i Chateau Neuf Konsertdrift (CNK). Slik oppsummerer daglig leder Kalle Fostervoll hva som gikk galt i året som gikk i sin regnskapsrapport til medlemsmøtet i Det Norske Studentersamfund (DNS).

Med billettinntekter på rundt 1,9 millioner og kostnader på over 2,6 millioner gikk konsertdriften ved Chateau Neuf hele 725 000 kroner i underskudd i fjor. Flere av høstens og vinterens konserter DNS har vært dårlig besøkt, selv om relativt store navn har gjestet Chateau Neuf.

– Vi håpet at billettinntektene ville ligge et sted mellom 2,6 og 3 millioner i fjor, sier Fostervoll, og forklarer at budsjettering av konsertvirksomhet er svært usikkert, fordi det er så mange poster som ikke lar seg planlegge på forhånd.

Dette er første gang konsertdriften er skilt ut fra resten av budsjettet.

Må bli flinkere

Tapet i 2008 er fordelt jevnt på store til små arrangementer. For høye honorarer og markedsføring er uthevet som områder CNK må forbedre seg på.

– Vi vil evaluere alle markedsføringstiltak, og det er allerede gjort noen grep som kan styrke Studentersamfundets profilering, sier Fostervoll.

I framtiden skal Chateau Neuf bruke kanaler som Facebook og mailinglister mer aktivt, samtidig som de må bli flinkere til å skaffe seg redaksjonell omtale, sies det i regnskapsrapporten. Bookingansvarlig ved Konsertforeningen på Betong, Simen Herning, mener likevel at man må tåle å gå i minus på konsertene.

– Selv om det går i minus på konsertene så må vi ikke glemme at de trekker mye folk og hever besøkstallene, og da får vi også en høyere omsetning, sier Herning.

Allikevel gikk også Chateau Neuf Servering, som administrerer ølsalget, rundt 90 000 kroner i underskudd i fjor.

– Historisk dårlig markedsføring

Skandinavias største hip hop-magasin, Kingsize, omtalte på sine nettsider konserten med Jeru The Damaja, Lords of The Underground, Paris, Beatnuts og Tha Alkoholics på Betong i midten av februar for «tidenes dårligst reklamerte klassikerkonsert». Også artister som Lambchop, Grandmaster Flash og GZA møtte halvtomme lokaler da de besøkte Studentersamfundet i høst.

Tidligere aktiv ved DNS, nå tilknyttet utestedet Blå og Oslo Live Festival, Gaute Haaversen-Westhassel, mener PR og markedsføring alltid har vært et problem på Chateau Neuf.

– DNS kan bli flinkere på nett, og plakater må henges opp selv om det er kjedelig. Når man drives av uerfarne studenter, tar det ofte lang tid å nå fram fordi medierelasjonene er svake. Konsertforeningen Betong og DNS gjør utrolig mye bra, men PR-kurs kunne nok vært nyttig, sier Haaversen-Westhassel.

– Administrativt problem

Bookingansvarlig Simen Herning mener at det må legges større ressurser i det administrative når man skal drive et konserthus i den skalaen som Chateau Neufs lokaler åpner for at man kan gjøre.

- Hovedproblemet er at det i dag ikke er tilrettelagt for den konsertvirksomheten huset ønsker. Bookingansvarlig Simen Herning

– Hovedproblemet er at det i dag ikke er tilrettelagt for den konsertvirksomheten huset ønsker. Skal man satse på konserter i storskala, må man innse at det medfører en større administrasjon, sier Herning.

Daglig leder Fostervoll er ikke fremmed for tanken, og sier at de er på saken.

– Vi ser nå på muligheten for opprette en administrativ stilling for å lette på arbeidet til de som sitter med driften, sier han.

En slik stilling ville lettet arbeidet for de som jobber med drift, fordi frivillighet alene er ikke nok. Man trenger administrativ motor i bunn som kan holde dialogen i gang, sier Herning.

Konserttilbudet i 2008 var mye større enn tidligere år, og også årets program er omfattende. Daglig leder Kalle Fostervoll hevder imidlertid at underskuddet ikke vil ha noen innvirkning på konsertprogrammet i år.

Powered by Labrador CMS