Rektor: Mari Sundli Tveit burde strupe Hankattene om det ikke skjer noe drastisk med holdningene, mener Universitas.

Det trengs et nådeløst oppgjør på Ås

Det er åpenbart at noen av tradisjonene har utviklet seg til en ukultur som bør rives opp med roten, mener Universitas om Hankattene.

Det foregår en trepikk-krig på Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) på Ås. Etter årevis med kjønnsdelte studentforeninger og tradisjonelle kjønnsverdier, gikk ukjente aksjonister løs med motorsag på en gigantisk penis hugd ut i tre.

Bakgrunn: Hankattene trues med å miste pengestøtte

Penisen var selve symbolet på den over hundre år gamle studentforeningen «Hankattene» og sto i full reisning utenfor deres tilholdssted. Motorsag-aksjonen førte til en voldsom debatt om foreningslivet på Ås, der Hankattene har blitt anklaget for å være både objektiviserende og kvinnefiendtlige.

Den siste vendingen i saken er at det natt til 17. mai ble spikket frem en ny penis i tre på universitetet. Hankattene hevder at de selv ikke står bak, men nå vil rektor ved NMBU, Mari Sundli Tveit, og studenttinget vurdere å trekke pengestøtten til studentforeningen, og det med god grunn.

Motorsagaksjon mot trepikken: Ledet til feministisk opprør på Ås

Det virker nemlig som om tiden har stått stille på Ås. Universitas utsendte reporter beskrev det godt i fjor: «På Ås auksjoneres kvinner bort uten bukser og menn spikker gigantiske peniser i trærne. Kun en halvtimes togtur unna Oslo, men hele seksti år tilbake i tid».

I mange år har NMBU vært kjent for et svært godt studiemiljø, og toppet statistikken over universitetene og høyskolene med de mest fornøyde studentene. Men det er åpenbart at noen av tradisjonene har utviklet seg til en ukultur som bør rives opp med roten.

Det er vanskelig å kvitte seg med tradisjoner, men nedskjæringen av trepenisen var et perfekt øyeblikk for Hankattene å fornye seg. Måten de har håndtert det på i ettertid, og med uthuggingen av den nye trepenisen, viser bare hvor inngrodd det hele har blitt.

Det er fortsatt ikke for sent. Hvis studentforeningene på Ås nekter å ta et nådeløst oppgjør med tradisjoner som åpenbart ikke har tålt tidens tann, bør Studenttinget og rektor Sundli Tveit gjøre alvor av truslene om å snøre igjen pengesekken.

Bli kjent med foreningslivet på Ås: Universitas besøkte Hankattene