Mose: Det er ved Forskningsparken på UiO blant andre Steve Jobs er kledd i mose. Foto: Erlend Daae

Steve Jobs er en ulv i turtleneck

Steve Jobs ga oss Iphonen og Toy Story. Likevel er han ikke en mann Oslo kommune bør lovprise.

Et nytt prosjekt fra kunstnerkollektivet Påfuglen skal redusere tagging på en 40 meter lang betongvegg ved Forskningsparken på Universitetet i Oslo. De valgte å pryde den med kjente personligheter for å inspirere dagens studenter til å gjøre like stor forskjell på vår verden som de gjorde på sin. De forteller at de vil vise 14 innflytelsesrike personer som har «gjort noe bra for menneskeheten». Dessverre bommet de kraftig da de inkluderte Steve Jobs.

Bakgrunn: Akademiakjendiser portrettert i unikt kunstprosjekt ved Blindern

Steve Jobs er personifiseringen av alle de styggeste sidene med kapitalismen

Noen av Steve Jobs’ bidrag er helt klart beundringsverdig. iPhonen revolusjonerte måten vi kommuniserer og forenklet internettet til et format egnet til dagliglivet; det har hjulpet alle fra leger til veldedige organisasjoner. Han satte i gang bevegelsen vekk fra papir med iPaden, skapte tusenvis av jobber og ikke minst: han sørget for at Toy Story ble lagd. Bare pågangsmotet hans er nok til å inspirere.

Men alt dette gjorde Steve Jobs for profitt. Han er personifiseringen av alle de styggeste sidene med kapitalismen. Med milliardformuen sin, ble Jobs kritisert for å ikke gi nok til veldedige organisasjoner og på Apple-kontorene var han en nådeløs tyrann som skjelte folk ut foran kollegaer og sparket andre uten forvarsel. Kanskje det bare er prisen man må være villig til å betale i jakten på perfeksjon, men Jobs var enda verre.

Han utnyttet konkurransen i markedet til å kreve absurd lave produksjonskonstnader som etterlot fabrikkene med minimal profitt. En av de ansvarlige for å produsere iPaden har forklart at de måtte være kreative med sparingsmetoder for å tjene penger. De tvang derfor arbeidere til å jobbe 14 timers skift, brukte billigere kjemikaler som frembringer leukemi, og hyrte barn. For fabrikkene i Kina er dette en nødvendighet for å få et overtak på konkurransen. Videre forteller mannen at Apple kommer tilbake året etter og krever at kostnadene blir kuttet ytterlige 10 prosent.

Dette var ikke ukjent for Steve Jobs. Under D8-konferansen i 2010, ble han spurt om en kommentar til en rekke selvmord på Apple-fabrikken. Selv om han sympatiserte med de døde, nektet han fullstendig at Apple tok nytte av «sweatshops.» Han snakker altså om fabrikken hvor 150 arbeidere truet med å utføre masse selvmord i protest.

Ingen burde ville idolisere Steve Jobs. Han var en smart mann som viste nøyaktig hvordan man kunne ta nytte av vårt konkurransedrevet økonomi og noen skarve ødelagte liv stoppet han ikke. Jeg er enig med den amerikanske programvareutvikleren Richard Stallman: Jeg er ikke glad Steve Jobs er død, men jeg er glad han er borte.