Undervisningen ofres

Ved norske læresteder prioriteres stadig forskning høyere enn undervisning. Det viser et nytt notat fra Nasjonalt senter for kvalitet i utdanningen (NOKUT).

Les saken: Forskningen får forrang: – Rammer studentene

I ukas avis reagerer førsteamanuensis Dag Einar Thorsen ved Universitetet i Oslo på skjevprioriteringen. Han mener mange forelesere anser undervisning som en sur plikt som må gjøres ved siden av forskningen.

Når høyskoler og universiteter sliter med å få studentene til å fullføre studiene sine til normert tid, er det tydelig at det er et enormt behov for forelesere med pedagogisk overskudd.

På lærerutdanningene drilles studentene nettopp i evnen til å inspirere, motivere og lage spennende og alternative undervisningsopplegg. Som underviser ved høyskoler eller universiteter stilles det ikke slike krav til den som skal undervise.

Det er ingen motsetning mellom god forskning og god formidling. Ting skal gå fortest mulig slik at institusjonene ikke taper penger. Men hvis alt handler om hvor mange studenter som glir gjennom systemet, kan det være en lønnsom investering for utdanningsinstitusjonene å satse penger på å dyrke frem flere dyktige pedagoger. De gode lærerne blir husket, og det samme blir stoffet de formidler.

Med biomassen i fokus

Assisterende høgskoledirektør Torbjørn Eeg Larsen har skrevet et leserinnlegg i Khrono, Høgskolen i Oslo og Akershus’ nettavis. I innlegget hevder han at Høgskolen har «mye å gå på når det gjelder å utnytte de menneskelige ressursene våre mer målrettet og effektivt». Heldigvis kan han opplyse om at Høgskolen er i «en svært gunstig posisjon i forhold til å jobbe med dette».

Les innlegget her: Om å utgjøre en forskjell…

For ved å jobbe smartere, mener Larsen utsiktene er gode for å «vokse oss inn i en bedre ressursutnyttelse i støttefunksjonene våre over tid».

I forhold til arbeidet med utbedringene av høgskolens biomasse, ønsker vi Larsen lykke til.