Skittkasting om rektorkandidat

Studentpolitikere beskyldes for uredelighet og uvitenhet i forbindelse med rektorvalgkampen.

– Flere av studentpolitikerene driver skittkasting og har tatt valgkampen ned på et nivå den ikke hører hjemme, sier student Bjørn Samset.

Samset som har koordinert gruppen Studenter for Osnes og drevet valgkamp for rektorkandidat Eivind Osnes, reagerer sterkt på et leserbrev i Universitas denne uken:

«Eivind Osnes har ingen [studenter] på sin liste. Er det fordi han ikke har spurt noen?» spør tre studentpolitikere i leserbrevet.

– Minst én av de tre som har undertegnet leserbrevet har blitt spurt om å stå på støttelisten for Eivind Osnes som rektor, sier Samset.

Useriøs henvendelse

Ingvild Nyquist Borgeraas, studentrepresentant i Kollegiet, er en av de som har skrevet leserbrevet. Hun fikk en forespørsel fra Samset, men unnlot å svare i tide.

– Det var en rar type forespørsel, en e-post som gikk ut til flere personer. Jeg oppfattet det mer som en «hei, vi støtter Osnes»-mail, sier Borgeraas.

– Men du valgte å svare på forespørselen, etter at fristen for å sette seg på støttelistene var gått ut?

– Ja.

Uopplyste studentpolitikere

Borgeraas står på støttelisten til den andre rektorkandidaten, Arild Underdal. Samset understreker at han ikke har noe imot at studentpolitikere støtter Arild Underdal, men han er skuffet over at mange ikke har satt seg inn i Osnes valgprogram.

– Flere sentrale studentpolitikere har på debattsider bommet på navnet til Osnes prorektorkandidat. Jeg har et inntrykk av at de ønsker å aktivt motarbeide Osnes, sier Samset.

– Samset beskylder dere for skittkasting?

– Dette er en valgkamp som alle andre, og vi har holdt oss på et saklig nivå, sier Borgeraas.

– Er du negativ til Osnes som rektor?

– Ja. Det er fint hvis Underdal blir rektor og dumt hvis Osnes blir rektor.

– Hvorfor?

– På grunn av Osnes\' personlighet, holdninger og hvordan han tar ting når saker kommer opp i Kollegiet.