Frustrert over datatilgang

Studentene ved Sogn studentby betaler Samskipnaden for en Internett-tilgang som ikke holder mål.

– Linjen vår er overbelastet, det går utrolig tregt på Internett. Når man betaler 80 kroner for Internett-tilgang i måneden, må det gå an å benytte seg av tilbudet, sier informatikkstudent Christopher Røtnes frustrert.

Han har omtrent ikke klart å komme inn på Internett siden semesterstart, og forteller at det ofte er umulig å bruke nettbank og sjekke e-post fordi tilkoblingen er så langsom. 155 nettverkstilkoblede studenter ved Sogn studentby har samme problem som Røtnes.

Midlertidig løsning

– Tilkoblingen på Sogn har ikke kapasitet nok til å betjene mengden av brukere. Vi vil prøve å finne en midlertidig løsning i løpet av fjorten dager, men helt bra vil det ikke bli før noen kommer opp til Sogn med en gravemaskin og legger inn fiberkabel i bakken, sier senioringeniør Bård Jakobsen ved Universitetets nettverksoperatør USIT.

Dette vil koste en halv million kroner, men USIT jobber med en billigere løsning. Boligsjef i Samskipnaden Jonn Eggerud, som med noe hjelp fra Universitetet står for finansieringen av studentbynettet, kan ikke love noen umiddelbar løsning.

– Beboerne ved Sogn Studentby må avvente situasjonen, sier han.

Dårlig informasjon

Christopher Røtnes synes informasjonsmangelen er spesielt frustrerende.

– Jeg vil vite hvor lenge vi skal ha dette problemet, og hva som skjer med tilkoblingen fremover. Jeg ønsker ikke å betale hvis dette skal fortsette, og synes informasjonen jeg har fått er dårlig, sier en oppgitt Røtnes.

Jakobsen i USIT forstår frustrasjonen.

– Vi har ansvaret for den rent fysiske tilkoblingen, og at den på Sogn må bli bedre enn i dag, tar vi til oss. For informasjon må studentene i prinsippet forholde seg til Samskipnaden som de leier oppkoblingen av, men vi skal selvfølgelig svare på de tekniske henvendelsene vi får, sier Jakobsen.