Frykter ny regjering

– Studentene blir de store taperne under en Høyre-regjering, sier

utdanningsminister Trond Giske.

– Arbeiderpartiet har fokusert på en kraftig forbedring av studiesituasjonen gjennom kvalitetsreformen. Jeg frykter dette fokuset blir svekket dersom Høyre kommer i regjeringsposisjon, sier utdanningsminister Trond Giske.

Han tror studentene blir taperne hvis Høyre gir utdanningsinstitusjonene for stor selvråderett.

– Konkret kan dette for eksempel føre til at kravet om løpende evaluering i stedet for slutteksamen ikke blir innfridd, sier Giske.

Større eksternt press

Giske mener det er viktig at utdanningsinstitusjonene får økt ansvar og frihet, men vil likevel frata de vitenskapelig ansatte flertall i Universitetets styre.

– Vi ønsker en styresammensetning der ingen enkeltgrupper har flertall alene, det vil gi studentene økt innflytelse, sier Giske

Med for lite eksternt press, og for mye makt til institusjonene frykter han at studentene ikke vil bli hørt.

Vet best selv

– Giskes problemstilling er meningsløs, Universitetet er tross alt ikke befolket av idioter, sier utdanningspolitisk talsmann i Høyre, Inge Lønning.

Han mener Universitetet selv er svært opptatt av kvalitet, og at studenter og ansatte har større forutsetning for å velge ut en skikkelig kurs enn det en statsråd har.

– Jeg tror ikke det er regjeringens oppgave å presse institusjonene. At forskere er uinteresserte i studiemiljøet er en vrangforestilling, sier Lønning.

Han påpeker at Giskes stortingsmelding allerede har blitt korrigert på de fleste punkter, og at det nye Stortinget ikke kan bli mer kritiske mot kvalitetsreformen enn det Stortinget er i dag.

Felles mål

At Universitetet selv bestemmer universitetsstyrets sammensetning ser Lønning ikke på som et problem.

– Eksterne representanter, studenter og ansatte ved Universitetet er ikke motsetningsgrupper. Alle parter har et ønske om et best mulig Universitet, sier Lønning.

Han påpeker også at Høyre ikke er negative til løpende evaluering, men at slutteksamen ikke bør kuttes helt ut.

Lønning legger ikke skjul på at utdanningsministerstillingen er svært viktig for Høyre.

– Det sier seg selv ut fra valgkampen og de politiske områdene vi har profilert oss på, sier han.

Hvilke kandidater som er aktuelle for ministerstillingen vil Lønning ikke kommentere.