Vant studenthybel i lotteri

Med 1500 studenter i boligkø loddet Samskipnaden ut en hybel i Siloen på Grünerløkka for å markedsføre boligtilbudet. – Flaks for meg, sier vinneren.

– Det er jo helt perfekt å få en hybel uten ansiennitet og uten å stå i boligkø, sier psykologistudent Hans-Christian Johnsen.

Etter en konkurranse avholdt av Samskipnaden (SiO) har Johansen vunnet en 31 kvadratmeter, spesialmøblert rund hybel i den gamle kornsiloen på Grünerløkka ved Akerselva.

– Jeg bodde hos bestefar på Bygdøy og var på desperat jakt etter hybel, sier Johansen, som får første måneds husleie betalt av SiO.

Hyblene i Grünerløkka studenthus koster fra 3780 kroner til 4080 kroner, avhengig av hvor høyt i siloen man bor.

– Jeg synes jeg skal få velge først, siden jeg har vunnet, sier Johnsen som mener han burde få den ene hybelen i 16. etasje med utsikt over hele byen.

Johnsen klarte ikke selv å svare på spørsmålene i konkurransen, men kopierte de riktige svarene fra kompisen Geir Barhold.

Rimelig profilering

Så langt har over 700 studenter søkt om å få flytte inn i en av de 267 boenhetene på Grünerløkka studenthus. SiO mottar daglig henvendelser fra studenter som ønsker å flytte inn i Siloen. 60 prosent av disse boenhetene er forbeholdt studenter som allerede bor i en av SiOs studentbyer.

– Er det riktig å lodde ut en hybel når så mange studenter står i boligkø?

– Dette var en hensiktsmessig fremgangsmåte for å profilere Siloen, sier direktør i boligdivisjonen Lars Mork Gundersen.

Burde dere ikke vurdert andre fremgangsmåter når så mange står i kø?

– Nei, dette var effektivt og billig, sier Mork Gundersen.

Ikke orientert

Studentparlamentet, som vedtar kriteriene for hvem som skal få tildelt SiO-hybler, var ikke orientert om konkurransen.

– Det er uheldig at vi ikke blir orientert om at man kjører over disse kriteriene når så mange står i boligkø, sier velferdsansvarlig i Studentparlamentet Hanne Øverlier.

Flytter inn

– Har du dårlig samvittighet for å ta imot hybel når så mange står i kø?

– Nei, finnes ikke. Dette er et bra eksempel på hvor dårlig boligpolitikken er, når man kan klare seg med flaks for å få en hybel, sier Johnsen.