Nettsted til over tolv millioner

Student.no har bedt eierne om syv millioner kroner mer til nettstedet. Nå ønsker aksjonærene å diskutere portalens fremtid.

Publisert

Den opprinnelige aksjekapitalen på 5,4 millioner kroner var ikke nok til å finansiere studentstedet. Nå må de 25 samskipnadene som eier student.no vurdere om de vil ut med syv millioner kroner til. Dette har skapt debatt og resultert i en ekstraordinær generalforsamling 15. oktober.

Enda dyrere

@txt.- Vi er veldig lei med ikke å få frem det produktet vi hadde sett for oss til den tiden vi hadde fastsatt, sier administrerende direktør Lisbeth Dyrberg i Studentsamskipnaden i Oslo (SiO).

SiO ønsker at situasjonen nå belyses skikkelig slik at samskipnadene bedre kan vurdere student.no\'s fremtid. Men hvor mye penger samskipnadene til slutt vil bruke på nettstedet er for tidlig å si.

– Det går ikke an å si noe om det før generalforsamlingen. Men på bakgrunn av det vi vet nå sitter jeg spørsmålstegn ved tallet, sier Dyrberg.

Ikke uvanlig

Daglig leder i student.no Rune Kibsgaard Sjøhelle ser ingen grunn til bekymring.

«Om to år er nettstedet så populært at visse institusjoner kommer til å løpe etter oss for å få være med på prosjektet.» Redaktør i student.no Rune Sjøhelle.

– Om to år er nettstedet så populært at visse institusjoner kommer til å løpe etter oss for å få være med på prosjektet. SiO kommer ikke til å backe ut, dette er en alt for god idé, sier Sjøhelle.

Student.no er nå to måneder forsinket, og har per i dag ingen dato for når nettstedet skal være i full drift. Sjøhelle innrømmer at de lenge har slitt med tekniske problemer som har vært større enn ønskelig.

– Men slike forsinkelser er ikke uvanlig i denne bransjen, sier han.

Feilinvestering

Sjøhelle forklarer at komplisert teknologi også er skyld i de høye utgiftene. Sosiolog og internettforsker Ingar Roggen advarer samskipnadene mot å bruke penger på et slikt nettsted.

– At student.no har brukt 5,4 millioner kroner allerede er det verste jeg har hørt, sier Roggen.

Han synes det er vanskelig å forstå hvordan studentsamskipnadene kan ivareta velferd gjennom et nettsted.

– Dersom de baserer seg på dyr teknologi, innebærer dette så mye oppgraderings- og oppdateringsutgifter at det blir et pengesluk. Dette fortoner seg som en alvorlig feilinvestering, sier Roggen.