Studentene slakter ex.phil.

Undervisningsform og det sosiale møtet med Universitetet får strykkarakter av 85 prosent av studentene i en ny undersøkelse om førstesemesterstudiet. Rektor Kaare Norum mener dette betyr slutten for dagens ex.phil.-ordning.

Publisert

Nesten 2500 av studentene som tok ex.phil. i fjor høst har svart på undersøkelsen, og tallenes tale er klar: Svært mange studenter er misfornøyde med sitt første semester.

Hele 85 prosent av de spurte mener de i liten eller ingen grad har vært med på et interessant studie- og forskningsopplegg.

– Dette er ille, sier leder i Studentparlamentet Anne Berit Grøtterud.

– Når en tredel synes at de ikke har fått et godt faglig grunnlag til videre studier, så bør det blinke en veldig kraftig varsellampe om at en må gå kraftig til verks, sier Grøtterud.

Nedslående

– Dette var et svært nedslående resultat, som bare forteller oss at førstesemesterstudiet ikke er fredet. Dette er ikke måten man skal møte Universitetet i Oslo på, sier avtroppende rektor Kaare Norum.

Han tror en større satsing på faglig kvalitet og engasjement også vil sørge for at det sosiale miljøet blir mer sammensveiset, men at det må store omveltninger til før en kan erklære seg fornøyd.

Slutten for ex.phil.

– Er dette starten på slutten for dagens ex.phil.?

– Ja, nå må hele ordningen i støpeskjeen. Jeg tror en må klare å bygge denne delen av studiet bedre inn i studieprosessen. Slik kan en på et mye tidligere stadium få en smak av det akademiske liv, sier Norum, og får støtte av studiedirektør Toril Johansson:

– Vi kan ikke fjerne disse fagene, men vil prøve å få dem inn i det nye gradssystemet fra 2003. Nå er det opp til oss hvordan vi skal legge det opp, sier Johansson som innrømmer at hun er svært misfornøyd med hvordan førstesemesteret har fungert til nå.

– Da vi skapte ex.fac. trodde vi jo at det skulle bli et engasjerende heltidsstudium, sier Johansson.

Kaosstudiet

– I starten var alt bare vilt kaos. Nå har vi blitt litt bedre kjent, men fortsatt er informasjonsstrømmen dårlig, sier ex.phil.-studentene Siri Harstveit, Helen Harridsleff og Katrine Olsen.

Før de begynte å studere ved Universitetet i Oslo kjente jentene ingen. De tre har blitt kjent med hverandre takket være Universitetets fadderordning. Nå svirrer de forvirret rundt i Kristine Bonnevies hus.

– Vi prøver å finne en forelesning som er bedre enn den vi var på i sted. Foreleseren bare hoppet frem og tilbake i pensum, sier Olsen.

Jentene finner inspirasjon i lingvistikkurset sitt, men utover det opplever de førstesemesteret som kjedelig og lite inspirerende. De deltar kun fordi de vil videre på andre studier, og tviler på at de i det hele tatt vil få bruk for det senere.

Ikke uventet

Andre tall i rapporten er også sjokkerende. Hele 79 prosent av de spurte synes det stemmer helt eller delvis at pensum er kjedelig, og det samme inntrykket gir også de studentene som har deltatt i detaljerte, personlige intervjuer i rapporten.

– Førstesemesteret har mange myter spunnet rundt seg, og når så mange elever går ut og er misfornøyde, er det ingen tvil om at det gir Universitetet dårlig rykte, sier Anne Berit Grøtterud.

Umotiverte studenter

– Det er klart at det er for dårlig når studenter må sitte på gulvet under forelesningene, noe som i stor grad grunner i knappe ressurser, sier leder i Rådet for ex.phil. Carl Erik Grennes.

Han er ikke sjokkert over resultatene i rapporten, men minner om at ex.phil. er et spesielt studium.

– Det er veldig mange studenter som tar ex.phil. uten at de i realiteten ønsker å bli akademikere, eller passer til det. Ser man heller på dem som peiler seg inn mot for eksempel medisin eller psykologi, så

vil de noe med studiet, og tar førstesemesteret såpass seriøst at de står, sier Grennes.

Undersøkelsen

– 77 prosent av de spurte ønsket seg et sosialt halvår, bare 62 prosent følte dette ble oppfylt.

– bare fire prosent av de spurte hadde ønske om å få en meget god karakter på ex.phil.

– 58 prosent mente de ikke var forberedt på arbeidsformene ved Universitetet.

– nesten 80 prosent av de spurte studentene mente det var viktig å få venner ved Universitetet for at de skulle fortsette.

– 85 prosent synes studie- og forskningsopplegget er lite interessant

– 79 prosent av de spurte mener pensum er kjedelig.