Trenger 660 hybler – får 290

Samskipnaden i Oslo får bare halvparten så mange hybler som de trenger når regjeringen fordeler boligpenger.

Samskipnad Tildelte hybelenheter

Universitetet i:

Oslo 290

Bergen: 113

Trondheim: 82

Tromsø: 44

Høgskolen i :

Agder: 100

Hamar: 92

Østfold: 50

Stavanger: 48

Bodø: 38

Andre: 52

Regjeringen har nå fordelt penger til totalt 911 hybelenheter mellom samskipnadene i landet. Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) får penger til å bygge bare 290 hybler.

– Dette er ikke nok, men dette representerer en ny giv. Boligsituasjonen er spesiell i Oslo, og vi har gjort mer enn noen annen regjering når det gjelder studentboliger. Siloen på Grünerløkka er et godt bilde på det, sier statsminister Jens Stoltenberg.

Prioriterer

Statsministeren bekrefter at Arbeiderpartiet vil prioritere pressområder også ved fremtidige fordelinger. Fordelingen av hybler er et ledd i regjeringens boligprogram, som tar sikte på å fordele penger til 1000 enheter mellom landets samskipnader hver år de neste fire årene.

Dyr ventetid

– 290 er mindre enn halvparten av det vi har søkt om, sier administrerende direktør i SiO Lisbeth Dyrberg.

SiO søkte om penger til 660 hybelenheter for å bygge på Bjølsen og på Vestgrensa. Konsekvensene av den lave bevilgningen kan bli at de 1099 studenthyblene som etter planen skal stå ferdige på Bjølsen i 2003, blir forsinket.

– Det vil bli enormt kostbart dersom vi får en utsatt byggestart. Nå må vi satse alt på å få penger til resten av de planlagte hyblene på Bjølsen over statsbudsjettet til neste år, sier Dyrberg.

Lang ventetid før fordelingene ble klar har gjort at SiO har måtte ta opp banklån på 15 millioner kroner for å komme i gang med byggeprosjektene på Bjølsen.

– Banklånet betyr at byggeprosjektet allerede nå vil bli dyrere, sier Dyrberg.

Pressområdene får

– Vi har lagt stor vekt på storbyer og helt klart prioritert de områdene der dekningen er lavest, sier statssekretær Randi Øverland i Utdanningsdepartementet.

Regjeringen har også satt av 1 million kroner til tilrettelegging av studenthybler for funksjonshemmede studenter. Midler fra denne potten skal fordeles etter søknad fra Samskipnadene.

– Det er også mulig å søke om å gjøre gammel enheter om til enheter for funksjonshemmede, sier Øverland.