Nei til debatt i ølteltet

Oslo Studentfestival sier nei til debatter og besøk av politikere i ølteltet på Fredrikkeplassen.

Publisert

Politiske debatter har vært arrangert i ølteltet på Fredrikkeplassen i en årrekke i forbindelse med Oslo Studentfestival. I år prioriterer festivalen annerledes. Festivalstyret har bestemt at ingen politikere eller debattanter er velkomne til ølteltet.

– Man må vel kunne si at det er en falitterklæring fra festivalen, om man ikke klarer å bringe debattene ut til folket, sier prorektor Rolv Mikkel Blakar.

Han mener Studentfestivalen burde klart å koordinere øldrikking og debatt på samme sted. Også leder i Studentparlamentet Anne Berit Grøtterud etterlyser debatter i ølteltet.

– Teltet er jo sentrum i festivalen. Det er viktig at debatter holdes her hvor studentene er, sier Grøtterud.

Nei til statsråd

Da det i 1998 var valgkamp og rektorvalg, kom en rekke sentrale politikere til Blindern for å debattere. I fjor debatterte representanter fra ungdomspartiene i ølteltet, og temaer som EU, menneskerettigheter og NATO ble diskutert.

I år har festivalledelsen blant annet sagt nei til en forespørsel fra AUF om å la utdanningsminister Trond Giske få møte studentene i ølteltet.

– Vi sa nei fordi vi oppfattet det som et ensidig politisk stunt. Det vi fikk inntrykk av var at han ville komme som en representant for Arbeiderpartiet, og ikke som utdanningsminister, sier foreningsansvarlig i Studentfestivalen Ina Kathrine Ruud.

Tåpelig

– Når en ikke ønsker at landets utdanningsminister skal få møte studentene i ølteltet, så er det direkte tåpelig, sier leder i Norsk studentunion Trond Yngve Larsen, og får støtte av studentparlamentsleder Grøtterud:

– Det er ille at man sier nei til en minister som ønsker å komme, særlig i en periode der det er svært viktig for studentene å møte Giske ansikt til ansikt. Vi har tross alt bare én utdanningsminister, partitilhørigheten får heller komme i annen rekke, sier Grøtterud.

Trond Yngve Larsen har ved flere anledninger deltatt ved debatter i teltet, og mener at dette har fungert bra.

– Det er klart at det ikke er alle som er like interessert i å følge med på det vi har sagt, men jeg tror at det er viktig for debatten å bringe den ut dit folk befinner seg, sier Larsen.

Alternativ debatt

I stedet for debatter i ølteltet, har Studentfestivalen valgt å samle dette under Onsdagsdebatten som avholdes 29. august på Chateau Neuf.

– Ville ikke debatten vært bedre tjent med å blitt avholdt på det stedet der studentene møtes under festivalen?

– Med kjente ansikter som Per Kristian Foss og Odd Roger Enoksen, så mener vi at det ikke vil være noe problem å få dem som er interessert til å komme på Onsdagsdebatten, mener foreningsansvarlig Ina Kathrine Ruud.