Duell i ølteltet

Andre Kvakkestad (Frp) og Heikki Holmås (SV) er begge 29 år og har svært gode sjanser til å bli stortingsrepresentanter etter valget. De er første par ut i Universitas' serie med valgkampdueller om utdanningspolitikk.

Dette er de enige om:

– Realkompetanse som grunnlag for opptak, ikke bare karakterer

– Nei til rentefrie studielån

– Mer penger til forskning

Dette er de uenige om:

– Konverterbare stipend

– Kollektivrabatt for studenter

– Rentebetingelser på studielån (Frp vil ha markedsstyrt, SV vil ha politisk styrt på 4.5 prosent)

Navn: Heikki Holmås

Alder: 29

Yrke: Student ved Norges Handelshøgskole

Listeplassering: Andrekandidat for Oslo SV

Navn: Andre Kvakkestad

Alder: 29

Yrke: Utdannet jurist, har de siste årene jobbet som rådgiver for Frps stortingsgruppe

Listeplassering: Andrekandidat for Akershus Frp

– Fra neste høst får studentene stipend etter hvor mange vekttall de produserer, såkalt «konverterbart stipend». Dersom du stryker, omgjøres stipendet til lån. Hva synes dere om ordningen?

SV: Vi er mot ordningen, fordi den vil kunne ramme hardt arbeidende studenter som stryker på eksamen. Ordningen vil også kunne føre til større sosiale skjevheter, fordi undersøkelser viser at barn av foreldre med lav utdanning er mer redde for å ta opp lån enn barn av foreldre med høy utdanning. Denne frykten vil nok forsterkes dersom man risikerer å miste stipendet hvis man stryker.

Gulrot fremfor naivitet

Men hvordan vil dere i SV få opp vekttallsproduksjonen i så tilfelle? Den blir jo stadig lavere?

SV: Vi vil øke statsstøtten slik at universitetene kan tilby bedre og mer variert undervisning. Ansvaret for at studentene fullfører studiet kan ikke bare ligge hos studentene, også institusjonene må ta sin del av ansvaret.

Frp: Det er naivt å tenke slik. Jeg tror studentene trenger en gulrot. Dette nye forslaget er en lur ordning, fordi det vil kunne luke ut studenter som melder seg opp til eksamen, får studiestøtte og så aldri fullfører.

Jo flere kokker...

– Har dere i Frp ingen sympati for de som arbeider flittig og så stryker?

Frp: Joda, det har vi. Og vi går inn for at du skal kunne trekke fra 28 prosent av lånet på skatten, som utgifter til inntekts ervervelse. Stryker du gang på gang bør du kanskje vurdere om høyere utdanning er det rette for deg. Dersom jeg hadde lyst til å bli kokk, men overhodet ikke kunne lage mat, vel, så måtte jeg ha satset på å finne noe annet.

SV: Vi er heller ikke så opptatt av at studentene på død og liv skal presses gjennom systemet på normert tid, vi synes det er viktig at studenter har tid til utenomfaglige aktiviteter.

Frp: Utenomfaglige aktiviteter er vel og bra, men hvorfor skal staten finansiere at du for eksempel synger i kor?

Ikke rentefritak

Hva synes dere om det nye forslaget fra Senterungdommen om at studielånet må bli rentefritt?

Frp: Vi er i mot det. Det er bedre å bruke pengene på dem som studerer enn på dem som er i jobb og tjener penger.

SV: Vi synes også det er bedre med andre løsninger. For eksempel går vi inn for inntektsregulert nedbetaling av studielånet. Rentefrie studielån vil føre til at studentene med mest penger vil kunne la lånet løpe og utsette betalingen, eventuelt bruke det til å finansiere bil eller bolig.

Kollektivrabatt

– Arbeiderpartiets stortingsgruppe går inn for at studentene nå skal få kollektivrabatt i hovedstaden. Støtter dere det?

Frp: Vi vil heller legge de pengene inn i stipendet. Hvis du innfører kollektivrabatt vil du få en strøm av folk som semesterregistrerer seg bare for å kunne reise rimeligere kollektivt.

SV: Vi var en av initiativtakerne til forslaget og støtter det fullt ut. Studenter bør kunne reise til halv pris.

Hvilken sak vil dere prioritere høyest innenfor høgere utdanning dersom dere blir valgt inn?

SV: 40 prosent stipendandel uansett om du stryker eller står. Universitetet må ta ansvar for god utdanning.

Frp: En uavhengig kontroll som gir garanti for god kvalitet på utdanningen.