Advarer studenter mot fond

På Studentnett.no reklameres det for fond som har sunket med neste 60 prosent hittil i år. Redaktør i Økonomisk Rapport advarer studenter mot fondssparing.

Publisert

Med ordene «Tjen penger på studielånet nå!», reklameres det på studentnett.no for sparing i aksjefond hos Skandia.

– Dette er ikke noe for slunkne studentlommebøker, sier redaktør i Økonomisk Rapport Ivar Hippe.

Han fraråder studenter som ikke har råd til å tape penger

på kort sikt å bruke studielånet til slik sparing.

– Dersom en student satte pengene sine i et slikt fond 1.august, ville vedkommende allerede 10. august ha tapt mellom fem og ti prosent av beløpet, sier Hippe.

For en student som brukte hele studielånet sitt på dette ville tapet beløpt seg til mellom 1500 og 3000 kroner i løpet av ti dager.

Skandiafondene det reklameres for på studentnett.no har så langt i år hatt et gjennomsnittlig verdifall på 18 prosent. Aller verst av skandiafondene er Skandia Time aggressive, som har falt med 57,95 prosent siden januar.

Fristes av tilbud

Med halvering av tegningsavgiften (etableringsavgiften) skal studenter fristes til å tegne sparingsavtaler med Skandia gjennom studentnett.no. Allerede før studiestart har omlag 40 studenter benyttet seg av tilbudet.

– Antall studenter i kundemassen har økt etter at vi begynte samarbeidet med studentnett.no, sier administrerende direktør i Skandia fondsforvaltning Monica Salthella.

Hun innrømmer imidlertid at ordene «Tjen penger på studielånet nå!» kan være noe misvisende ettersom den økonomiske veksten for tiden er lav.

– Er det uansvarlig å drive markedsføring overfor studenter på denne måten når fondene går såpass dårlig?

– Dette er studentnett.nos egen markedsføring av linken til vår del av sidene. Vår markedsføring på sidene er nøytral. På kort sikt kan man kanskje si at denne markedsføringen er uansvarlig, men fondssparing må være en langsiktig investering, sier Salthella. Redaktør Hippe mener imidlertid at studenter ikke bør kaste seg på fondskarusellen.

– For tiden er risikoen ekstremt høy, sier Hippe.

Avviser kritikken

– Det viktigste for oss er at dette er et studenttilbud, man får et rabatttilbud fordi man er student. Dette er det eneste fondet som har slike tilbud. Derfor inngikk vi et samarbeid med Skandia, sier partneransvarlig i studennett.no Ola Grøndahl som hverken vil råde eller fraråde studenter til å spare i slike fond.

Bør ikke et magasin som retter seg mot studenter unngå å markedsføre fond som eksperter som Hippe advarer mot?

– Vi tror at de som velger å tegne fondsavtale gjennom oss allerede har vurdert fondssparing. Da fremstår tilbudet som godt, sier Grøndahl.

Endrer reklamen

Hos Lånekassen har man ingen oversikt over hva studentene bruker studielånet til. Informasjonssjef Wenche Merli stiller seg noe undrende til at studenter i det hele tatt har råd til å plassere lånet i fond, men synes i utganspunktet det er en privatsak hva man bruker pengene til.

– Studielånet er tenkt å dekke de daglige utgiftene i løpet av et semester. Dersom studentene har mulighet til å plassere hele summen i fond, må dette bety at de har tjent nok i løpet av sommermånedene til å kunne gjøre dette, sier Merli.

Etter at Universitas snakket med Skandia har firmaet kontaktet Studentnett.no og bedt om at ordene «Tjen penger på studielånet ditt nå!», endres.

– «Spar for fremtiden» er et bedre slagord. Vi vil endre setningen fra onsdag 15. august, sier Grøndahl.

– Studenter bør ikke kaste seg på denne karusellen, sier redaktør i Økonomisk Rapport, Ivar Hippe.