Stive silopriser

Tross høye priser er studentboligene i Grünerløkka studenthus populære blant studenter på boligjakt.

Publisert

De omdiskuterte hyblene i den gamle kornsiloen på Grünerløkka vil etter all sannsynlighet stå klare for innflytting innen 1. november. Pågangen har vært stor.

– 590 studenter har hittil søkt på de 226 boenhetene. Disse studentene forventer høyere pris fordi boligene er store og ligger sentralt, sier boligsjef i Samskipnaden (SiO) Jonn Eggerud.

En hybel på 31,1 kvadratmeter med eget kjøkken og bad vil koste 3780 kroner. For 22 kvadrat må man punge ut med 3600 kroner. Studenthuset har også 2-roms leiligheter for par til 7230 kroner.

Feil prioritering

SiO vil prioritere de som allerede bor på en av SiOs studenthybler ved tildelingen.

– 60 prosent av boligene i siloen skal gå til de som allerede bor hos oss, bekrefter Eggerud.

De resterende hyblene vil fordeles på søkere etter SiOs generelle tildelingskrav.

Leder av Norsk studentunion Trond Yngve Larsen mener det er trist at boligene har blitt så dyre.

– SiO bør vente med å bygge slike dyre boliger så lenge dekningsgraden er så lav som den er nå, sier Larsen.