Foto: http://www.georgewbush.com

Studenter i valgtrøbbel

Foto: Kerry–Edwards 2004, Inc. from Sharon Farmer

USA: Studenter i delstaten New Hampshire, en av statene som kan avgjøre det amerikanske presidentvalget, møter problemer med å få registrert seg som velgere i delstaten, skriver The Boston Globe. – Studentene tenker at stemmene deres ikke betyr noe for for eksempel Ted Kennedy (en av USAs mest venstreorienterte rikspolitikere, red.anm.) i Massachusetts, derfor kommer de hit, og jeg må slite med en gjeng med venstreradikale gærninger, sier Edward Naile, leder for Coalition of New Hampshire Taxpayers, som har tenkt å gå til sak for å nekte studenter stemmerett, til Boston Globe.

Styrker karakteren

ENGLAND: I forbindelse med en omfattende reform av utdanningssystemet foreslår Storbritannias tidligere Chief Inspector of Schools Mike Tomlinson at man innfører nye karakterer ved rangering av skoleelevers avsluttende eksamener. De såkalte «A-levels»-eksamenene avgjør opptak til høyere utdanning, og våren 2004 endte hele 20 prosent av besvarelsene opp med toppkarakteren A. For å differensiere videre foreslår Tomlinson at man innfører karakterene A+, og den prestisjetunge nyvinningen A++. Ifølge BBC er talsmenn for Oxford og Cambridge svært positive til forslaget.

Rødgrønn reisning

BERGEN: Studvests oppslag om raddisfri studentpolitikk må ha skapt engasjement, for rett før fristen til å stille lister til studentvalget i Bergen smalt det inn to nye lister. Høyre-sympatisørene i Moderat gruppe, Arbeiderparti-sympatisørene Sosialdemokratene, og Grøn Liste, med bakgrunn fra Senterungdommen og Unge Venstre, får dermed selskap av miljøalternativet Miljølista og SV-inspirerte Radikal liste. Entreprenørene og MacGyver-lista er derimot ferdige med studentpolitikken for denne gang, sier leder for NSU Bergen Geir Pollestad (Grøn Liste) til Omverden.

Avsluttet boikott

PAKISTAN: Mastergradsstudentene i anvendt lingvistikk ved Bahauddin Zakariya-universitetet avsluttet mandag en ukelang streik, etter at visebestyrer Karamat Ali i et møte lovte at universitetet ville reagere mot elementer som truet freden på campus, skriver avisen Dawn. Bakgrunnen for streiken var at studentene mente å ha blitt truet og banket opp av «bøller» fra studentorganisasjonen til Pakistans Muslimske Liga, uten at universitetet gjorde noe for å straffe bøllene.