Universitetsledelsen støtter foreleserne

– Det er ingen grunn til å tro at vitenskaplige ansatte utnytter systemet i den betydning at de lurer seg unna, sier prorektor Rolv Mikkel Blakar.

Publisert

Prorektoren reagerer på utspillet fra studenpolitikere i forrige ukes Universitas, hvor det ble hevdet at vitenskaplige ansatte ved Universitetet utnytter godskrivningsordningen for undervisningstimer.

– Det vitenskapelige personalet forbereder seg langt mer til undervisning enn det som er rimelig ut fra arbeidstid og lønn, sier Blakar.

Nytt system

Forelesere ved Universitetet får godskrevet opptil tolv timer forberedelser til en to timers grunnfagsforelesning. Prorektoren erkjenner at dagens systemet inviterer til å vri innsatsen bort fra undervisning og over til forskning.

– Folk tar helst ut undervisningsplikten i undervisning som passer best til den forskningen de driver med, slik at de får gjort sin egen forskning samtidig, sier Blakar.

– Vil Universitetet gjøre noe med dagens timesatser?

– Dette er en vanskelig problemstilling. Vi må se på kriteriene for stillingspolitikk og lønnsopprykk. Dersom vi skal løse problemet, må det lønne seg like mye å bruke tid på studentene som på forskning, sier Blakar.